Spindel för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

544
424
Gibblo:
jpson67 skrev:


Har alla spindlar brännhår? Är den jag tittat på ett bra val eller bör jag börja med nått annat




De flesta spindlar från den nya världen har brännhår (nya världen, Nord och Sydamerika) och oftast mildare gift än spindlar från den gamla världen (Afrika, Asien, Europa, Australien osv) som saknar brännhår.

Fågelspindlar från den nya världen som Brachypelma smithi har brännhår som primär försvarsmetod och är därför inte i stort behov av potent gift och är generellt sett "lugnare spindlar".
Fågelspindlar från den gamla världen saknar brännhår och därmed den försvarsmekanismen som det medför och är därför i behov av potentare gift och hetsigare humör.

Brachypelma smithi är vackra spindlar och den tycker jag att du ska köra på om du vill ha en sådan, tänk på att en hona kan hänga med i 40 år!
Brachypelma auratum är också en riktigt snygg art i släktet som liknar B. smithi men har en mycket intensivare röd färg på knäna.

444
153
jpson67:
Ok så Brachypelma smithi har detta, bör man handskas med handskar då tills dom vant sig eller, vad för råd kan ni ge, nu är jag inte så mycket för att hålla på och hantera för mycket med mina ormar förutom TP för att vänja honom då han är väldigt väsande, utan jag hanterar bara mina djur när det behövs.

25
8
nexion218:
Det är lite från person till person det där med hantering. Själv anser jag att man inte ska göra det såvida inte nöden kräver det och även då finns det bättre medel än händerna att ta till. Spindeln kommer aldrig tycka om det inte heller vänja sig vid det utan mår bäst av att bli lämnad i fred.

544
424
Gibblo:
jpson67 skrev:
Ok så Brachypelma smithi har detta, bör man handskas med handskar då tills dom vant sig eller, vad för råd kan ni ge, nu är jag inte så mycket för att hålla på och hantera för mycket med mina ormar förutom TP för att vänja honom då han är väldigt väsande, utan jag hanterar bara mina djur när det behövs.



Jag använder inte handskar om jag inte ska rota i substratet, men man skulle använt handskar varje gång man öppnar egentligen. Brukar se till att skydda ansiktet men händerna får alltid något om man ska fukta till B. boehmei t.ex..

Spindlarna behöver du aldrig hantera, det går att fösa in dem i burkar och dylikt vid flytt, storstädning mm. Min TP hanterar jag då och då också för att hålla honom van så att man kan handskas med honom om han behöver åka till veterinären eller dylikt. Men det är inte samma sak med spindlarna, de mår bäst ifred från hantering :)

444
153
jpson67:
Är dessa hår nått man ser med blotta ögat?

366
156
Linus:
jpson67 skrev:
Är dessa hår nått man ser med blotta ögat?

www.youtube.com/watch?v=1cPxqjSG6HU

444
153
jpson67:
Ja jöss va han drällde :)

741
681
Binks:
Jag tycker du ska köra på en Pterinochilus murinus.
Då händer de grejer och du kommer inte ens se när den springer ur terrariet.
Varför? För den springer inte utan den teleporterar sin kropp dit den kollar, och de är INTE en överdrift.

Och ja, jag skojar om att du ska skaffa en sån, men de är roliga och jävligt fina.

Skaffa nån fin rolig med lite drag i, och med drag menas att den kommer synas iaf 1 gång varannan månad.
Så de är lika bra att skaffa 10st så du är större chans att se nån av dem nångång, och roligast är när de är mat ;)

25
8
nexion218:
En personlig favorit och rekommendation från min sida är Lasiodora parahybana. Den växer otroligt snabbt mellan ömsen och äter som en häst vilket gör det till en rolig spindel att köpa som liten, är väldigt mycket framme och är hyffsat aktiv utav sig och sist men inte minst så blir den extremt stor.

444
153
jpson67:
nexion218 skrev:
En personlig favorit och rekommendation från min sida är Lasiodora parahybana. Den växer otroligt snabbt mellan ömsen och äter som en häst vilket gör det till en rolig spindel att köpa som liten, är väldigt mycket framme och är hyffsat aktiv utav sig och sist men inte minst så blir den extremt stor.


Hur är den för en gröngöling som mig då :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild