Större regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

107
203
wadsju:
Tack för all härlig respons! Hoppas också på ett bra slutresultat tanken är att bygga det väldigt seriöst bara för att se hur bra man lyckas :)

Har varit inne lite på det där med filter men ej bestämt mig riktigt hur jag ska göra med det. Det beror ju lite på hur ofta jag kommer behöva byta vattnet och tänkte göra det 1 gång i veckan i vilket fall som helst för att hålla det rent och fräscht. Så det jag tänker just nu är att lägga någon typ utav nät (insektsskydd vid luftgångar ) eller något liknande över sugsilen innan jag plastar. Det som kommer hamna i vattnet är ju mest torv/bark som jag tänkte ha som bottenmaterial på torrdelen så det är ju frågan om det räcker.. Men inget är spikat än så tänkte titta rundor lite på nätet efter något lämpligt filter! 

Blir inte så tjock lager cement/bruk på väggarna i och med frigolit under så ska nog inte bli super tunga hoppas jag! annars får jag träna mer ;)

Idag har jag inte hunnit med så mycket på bygget utan var en runda i skogen och fyndade lite grenar jag tänkte kunde passa in eventuellt! Hitta en massa andra så får se lite vilka jag väljer. Nu står dom på tork efter en runda med högtrycken på jobb :)



101
24
ploa:
wadsju skrev:
 Det som kommer hamna i vattnet är ju mest torv/bark som jag tänkte ha som bottenmaterial på torrdelen så det är ju frågan om det räcker.. Men inget är spikat än så tänkte titta rundor lite på nätet efter något lämpligt filter! 




Nej, jag tror det som kommer hamna mest i vattnet är bajs, men mina egena erfarenheter är att det inte behöver vara så stora svårigheter med det ändå.
Jag byter i stort sätt aldrig vatten, men måste fylla på med jämna mellanrum, dels för att det dunstar men även för att jag vattnar växterna men dammvattnet. Ca varje vår gör jag storrengöring av hela dammen samt tryckfilter, sedan har jag även sugfilter till pumpen, men det måste rengöras varje vecka i snitt.
Det går givetvis att göra så som du tänkt med täta vattenbyten, men det blir mycket jobb oavsett hur smidigt du gör det för dej, samt kanske du vill skaffa fiskar i vattnet efter ett tag och då kommer det behövas filter ändå.
Detta är bara mina tankar och det ska bli väldigt spännande  att se ditt terrarie växa fram här.

205
203
Micke_E:
Jag hade en balja på 40 liter förut och fick byta två gånger i veckan för att det skulle vara fräscht. Jag körde utan filter. Mina bajsar bara i vattnetoch gärna direkt man har bytt;) men man kanske kan träna dem att bajsa i en balja och inte i dammen?

101
24
ploa:
Micke_E skrev:
men man kanske kan träna dem att bajsa i en balja och inte i dammen?


Jag försökte det med min, funkade inte för mej. Hon gick till dammen hur jag än försökte, men det kan säkert vara olika på individer med. 


107
203
wadsju:
Tror det blir utan filter i denna dammen i och med att jag ska bygga ett större på runt 5-6 kvm senare så i det blir det med tryckfilter och hela köret! 
Mina har fått en dålig ovana att bajsa i matskålen av någon jävla anledning... så fort matskålen är slut eller näst in till åker den ut så dom går till vattenbaljan istället ! :)

2966
1645
Hoggaforfan:
wadsju skrev:
Tror det blir utan filter i denna dammen i och med att jag ska bygga ett större på runt 5-6 kvm senare så i det blir det med tryckfilter och hela köret! 
Mina har fått en dålig ovana att bajsa i matskålen av någon jävla anledning... så fort matskålen är slut eller näst in till åker den ut så dom går till vattenbaljan istället ! :)

De vill väl visa att dina kökskonster inte uppskattas? ;-)

107
203
wadsju:
Haha kanske det ! :p eller att dom är mätta för dom käkar nästan allt sen precis innan dom går iväg för att sola passar dom på att tömma ;)

205
203
Micke_E:
Skönt att slippa få det i vattnet;)

107
203
wadsju:

Tja ! Va ett tag sedan jag uppdaterade är har varit iväg på kurs så har inte blivit så mycket tid att bygga. Men idag kom jag ut en runda i garaget och fick lite gjort iallafall! Har tätat alla vattenkopplingar och limmat på frigolit för att börja forma dammen som jag vill ha den men är lite kluven på hur den ska bli så får se vad det blir av det ! :)


593
551
Redfoot:
Är så jädrans spänd på ditt bygge, och se hur det blir. Så inga kurser mer :)
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild