Ny Slöjkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
Moondrip:


Ja, jag har nu haft herr Alf i lite mer än en vecka. Han är väldigt blyg, går o gömmer sig när jag kommer in i rummet. Han är ca 1,5 månad gammal.

Jag har lyckats handmata honom ett par gånger och det tycks gå bra - Men han ryggar fortfarande tillbaka när jag öppnar buren. Jag har läst och slukat tonvis med fakta, tips och råd att "tämja" dessa Yemenkameleonter och det kan gå bra och det kan gå mindre bra.

Jag är fast besluten om att det ska gå bra. Tålamod, tålamod.

Några andra kameleontägare som arbetat med sina ödlor och fått dem trevliga?


1159
625
Temla:
De är alla individer med olika temperament. En del blir väldigt lugna och någorlunda orädda men jag tror de flesta kameleonter är och förblir skygga i varierande grader. Kanske du har turen att få en som blir mindre rädd och skygg när den vant sej med sin miljö och ägare. Ta det lugnt bara och små små steg i taget, ser du tecken på stress så backa och låt den vara. Personligen vill jag inte gärna ta ut kameleonter med våld utan ser hellre att de självmant klättrar upp på armen. Att ta dem med våld skapar stress i onödan. För mycket stress gör dem lätt sjuka. Just nu verkar det som om det räcker med att du går in i terrariet och städar etc, så bara det kan bli en bra början att vänja den vid dig tillsvidare. 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Min erfarenhet av reptiler säger mig att ju mer man lämnar sina djur ifred ju tryggare kommer dom känna sig & så småningom kanske våga sig fram när du är i samma rum, men dom är individer & det kanske aldrig kommer gå att lugna din kameleont, bara en massa tålamod som kan visa det :) Men var beredd på att det kan ta tid, många många månader för vissa att känna sig trygga i en ny miljö.

Sen uppfattar jag det också som att ju mer inredning man stoppar i terrariet ju mer ser man djuren, då dom känner sig tryggare i sin miljö :) Så kasta upp en bild på terrariet får se om vi kan hjälpa dig.

Tålamod, läs på & lycka till :)


903
509
Evanjeline:
Det tar reptiler lång tid att känna sig hemma i sin miljö, och om den reagerar på att du går in i rummet så borde du inte handmata den än tycker jag. Minst en månad av att bara göra vad du behöver i terrariumet, som mat och vatten, och gå in så lite du kan i rummet. Lägg gärna upp en bild på hur inredningen ser ut, för det är jätteviktigt som jonas säger. Sen är de så olika också. Jag har 5 lygodactylus williamsi, alla helt olika. Min första reagerar fortfarande om jag tittar på honom och tycker det är obehagligt, fast jag haft honom i ca 8 månader. Två av mina andra hoppar upp på handen för att komma åt maten snabbare, och jag får putta bort dem för att kunna stänga igen, och en av dem har jag bara haft i ca en månad. Så bra inredning så möjligt, och gott om tid att vänja sig så går det som snabbast, sen vet man aldrig var individen hamnar med vad den tyker är tryggt.

9
1
Moondrip:
Ah - Ja, jag ska ordna en bild på hans hus. Jag kör ett exoterra terrarium 45x45xH60 och har mkt områden som han kan klättra och framförallt gömma sig i.

Det är en del öppna ytor som han säkert kan vara nervös över då han hänger uppe i sitt hörn i palmen relativt konstant. Problemet med mig är att så fort jag ser att han är ute så vill jag trycka in näven med mat o få honom att fatta att jag är kompis. Tills han går oo gömmer sig igen - Get back here and love me! ><


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Moondrip skrev:
Problemet med mig är att så fort jag ser att han är ute så vill jag trycka in näven med mat o få honom att fatta att jag är kompis. Tills han går oo gömmer sig igen - Get back here and love me! ><


Skulle nog råda dig att köpa en bra bok om kameleonter alternativt gå med i en förening och läsa många skötselråd på internet :) Det är en reptil du har, inget sällskapsdjur som får ut något av din närvaro, skulle ödlan kunna prata skulle den nog säga, "lämna mig ifred jag är stressad" :P

Ju mer man hanterar & pillar på sina reptiler, ju fler problem kommer man att få med djuren.. och det motsatta såklart, låt djuren vara så mycket det bara går & få väl fungerande djur som trivs även om det skulle vara lite rörelse utanför terrariet.

Märk detta noga, det är inget påhopp mot någon! Mer information om vad en reptil är för typ av djur :) Solitära varelser som trivs bäst när dom är ensamma i ett specialinrett terrarium för arten, önskar dig en lång trevlig tid i hobbyn och många spännande stunder framför terrariet!

Lycka till.


903
509
Evanjeline:
Jonas har helt rätt, även om jag absolut förstår vart TS kommer från. De är så vackra, och fantastiska, klart man vill röra dem, och interagera med dem. Det absolut viktigaste är att ha tålamod, och försöka tänka från deras prespektiv. Vi försöker visa oss snälla när de är rädda genom att komma nära, mata dem och visa vi inte är farliga. Från deras perspektiv finns det dock ingen anledning en annan art skulle vara intreserad av dem utom att skada dem. Många gånger det bästa du kan göra är att ignorera din reptil, men samtidigt låta den se dig. Då lär den sig förhoppningsvis att din närvaro är ofarlig. Efter det kan man börja försöka interagera med dem lite smått, som tex handmatning. Allting måste dock ske på deras villkor, och de måste ta första steget. Detta är jättesvårt när vi inget hälldre vill än att titta på dem, men alla deras instinkter skriker fara när någon obsarverar dem som vi gör. Många individer lär sig att det inte är farligt, och ingorerar det, eller sätter samman vår närvaro med mat och kommer springande. Men det kan ta lång tid av tålamod at tkomma till den punkten med skygga individer.

544
424
Gibblo:
Jonas_ skrev:


 

Skulle nog råda dig att köpa en bra bok om kameleonter alternativt gå med i en förening och läsa många skötselråd på internet :) Det är en reptil du har, inget sällskapsdjur som får ut något av din närvaro, skulle ödlan kunna prata skulle den nog säga, "lämna mig ifred jag är stressad" :P

Ju mer man hanterar & pillar på sina reptiler, ju fler problem kommer man att få med djuren.. och det motsatta såklart, låt djuren vara så mycket det bara går & få väl fungerande djur som trivs även om det skulle vara lite rörelse utanför terrariet.

Märk detta noga, det är inget påhopp mot någon! Mer information om vad en reptil är för typ av djur :) Solitära varelser som trivs bäst när dom är ensamma i ett specialinrett terrarium för arten, önskar dig en lång trevlig tid i hobbyn och många spännande stunder framför terrariet!

Lycka till.





Instämmer, kunde inte sagt det bättre själv :)

9
1
Moondrip:
Huu, ja det är ju så förbannat svårt att låta bli att försöka. Jag städade ur terrariet igår och rörjde runt så han blev säkert mer traumatiserad så jag gör som ni råder och sk*ter i honom nu

Här är hans hem och det röda radarsystemet avslöjar var han sitter och kuckelurar


1159
625
Temla:
Ser jättefint ut. Det var en pytteliten plutt som bor där. skratt!
Om jag skulle få ge tips skulle jag säga att du kan sätta in mer lianer/grenar som är anpassade efter storleken på den lilles fötter. För att kunna gå ordentligt behöver dom ju kunna greppa om underlaget och det är lite svårt med t.ex. de stora rötterna du har. Sen ska det ju vara stadigt också och växter viker sej gärna när de klättrar omkring i dom. Sedan vartefter ödlan växer så anpasar man storleken på grenarna. ExoTerra är bra för i dom kan man lätt fästa lianer och grenar i taket med lite ståltråd, på det viset utnyttjar du hela terrariet ända upp för det är däruppe som ödlan kommer att tillbringa mestadels av sin tid. Ju fler grenar härs och tvärs och uppifrån och ned i terrariet ju bättre så den når överallt utan problem. Sedan kan man också hänga typ plast eller tygväxter framför grenarna så ödlan känner sej skyddad. 

Tycker du gör helt rätt i att låta den vara ifred. Försök att låta bli och greja för mycket i terrariet nu i början också. Kamelonter är kul djur att ha, så fina att titta på!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild