Crested gecko och mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

52
2
Ztaahl:

Hej!

 

Jag köpte nyligen ett par Crested Geckos och hitills har allt gått bra! Det jag undrar över är hur man på bästa sätt ska göra för att ge dem sin CGD. 

I nuläget har jag CGDn i ett mjölkförpackningslock som står på en "hylla". Och denna "hylla" sitter fast en bit upp på en av terrariets sidor. Det jag oroar mig över är ifall ödlorna själva kommer hitta till hyllan där CGDn finns, eller om jag måste "visa" dom att maten finns där..

Tack på förhand!

 

// Fredrik


51
2
niake:

Hej du lär inte behöva vissa dom vad maten finns dom hittar de, Så här har jag gjort till mina jungfrugeckos. www.forumbilder.com/?v=KM9Q.jpg


www.petoutlet.se säljer en smart foderstation i plexiglas..

 


7
0
baaaambi:

hörde du av de du köpte dom av hur deras matvanor ser ut? Om d enbart är uppfödda på CGD?

-Hur dom BLANDADE CGD?

-Kackerlackor/Syrsor,mask/ Frukt?

-Fruktpurér?

Jag matar bara mina ödlor med CGD blandat med vatten. Men vissa blandar med typ mangopuré(barnmatsburkar), Men det du kan göra är att doppa en tops i cgd o låta dom lapa så gör jag med mina djur när jag flyttar terrarie o annat. Så visar jag matskålen via en tops. Sen vet jag inte om det har någon jätte stor betydelse direkt men d är så jag fått d till o äta även mina crested ungar.

Är dom uppfödda med olika matvanor är d oftast svårt att få dom till att börja äta CGD  som e blandat i vatten ist för med pure då det luktar mycket sötare.


52
2
Ztaahl:

Niake: Ja, det där såg ju riktigt smart ut! Hur får du matskålarna att sitta på plats? Ang. foderstationen så har jag försökt göra en egen variant och som jag faktiskt använder just nu! 

 

Baaaambi: Nej, jag vet faktiskt inte hur deras matvanor såg ut hos sina tidigare ägare. Men de har ätit några syrsor och smakat på CGDn när jag tagit lite av den på en tops och hållt den framför dom! 

 

Jag tror förresten att jag inte bör oroa mig längre då jag igår kväll såg att hanen var på min hemmagjorda matstation! :D Dock så har jag nu en annan sak att oroa mig över då jag nyss såg något slags vitt ludd på min sikamix... Vore förjävligt om det är mögel. Terrariet är av ExoTerra och dessa har jag hört ska ha väldigt bra ventilation, så då är det väl konstigt om det blir mögel?

Hur som helst så får evakuera ödlorna och köpa en datorfläkt imorgon.. Tror ni förresten, om det nu är mögel, att det försvinner om jag sätter in en datorfläkt och därmed öker luftcirkulationen i terrariet? Eller måste jag riva ut allt och sanera?

Väldigt jobbigt detta...


7
0
baaaambi:

Sånt e ju rätt viktigt att ta reda på så du vet hur du skall utfodra dem.  Men tur att dom börjat äta nu iaf, som sagt alla utfodrar sina djur olika. Jag förstod inte riktigt va du menade som hade blivit mögligt? Maten eller grenarna eller vadå?:-S


7
0
baaaambi:

Får du inte bli för kallt för ödlorna så du tänker på det. Men att sanera allt behöver du nog inte göra jag får ofta som vitt ludd på mina pinnar osv. Det är för fukten tror jag. Och få tar jag bara ut d o tvättar det i varmt vatten o låter det torka igen.


52
2
Ztaahl:

Hah, ja det kanske blev lite rörigt! Men det är iaf på SikaMixen som det är som vitt ludd på, även lite på en växtstamm. Jag tror faktiskt att vi har råkat ut för samma vitt ludd.. Tror du att det vita ludd som du får är mögel?

 

Ang. hur man ska gå tillväga för att utfodra dem läste jag mycket om innan jag köpte ödlorna, men hur man exakt skulle gå tillväga för att  visa maten på bästa sätt var jag osäker på! :) Ang. temperatur så har jag mellan 25 - 27 på dagen och 19 - 22 på natten, så där stämmer nog allt. :)

 

 


7
0
baaaambi:

Ja jag tror detta e mögel, jag visar mina genom att doppa i cgd sen äter dom d själva. Sedan kan det vara lite för fuktigt o då har jag märk att d börjar (mögla på vissar ställen) trädgrenar osv


52
2
Ztaahl:

Okey okey!  Har i alla fall separerat dem nu för att lättare kunna se ifall dem äter och min hona äter sin CGD nu, men hanen har inte rört sin alls och detta gör mig lite orolig.. Möjligtvis kanske det beror på att han inte känner sig hemma än..

Mögelproblemet löste jag genom att gallra ut lite blad som låg mot SikaMixen, samt att jag installerade en minifläkt på 25mm. Dock så har detta lett till att luftfuktigheten minskar mycket snabbare än tidigare...


52
2
Ztaahl:

Hallå igen!

Skriver här igen då jag har lite funderingar ang. maten igen. Jag har somsagt nyligen köpt 2 st Crested Geckos och den ena(honan) äter sin Crested Gecko Diet som en galning, hah. Hon har även smakat på några syrsor. Men hanen däremot är otroligt kinkig, jag har aldrig sett att han har ätit och han visar noll intresse för syrsorna. Därför hörde jag av mig till personen som jag köpte hanen av och hon sa att han blivit matad med syrsor och mangopuré(barnmat).

Det jag undrar då är ifall man kan "lära" ödlan att äta CGD? Och hur gör man då isåfall? Jag undrar även hur ni gör när ni ska mata era cresteds med syrsor!

Till sist skulle jag vilja tillägga att hanen inte ser ut att må dåligt eller ha blivit synbart smalare. Temperatur och luftfuktighet är som det skall.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild