Placering av ventilation (plastback)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

74
13
larsson88:
ska snart köpa en kp juvenil, har köpt en plastback med lock och vill göra i ordning den i god tid.

Lådan är bara tills djuret har växt till sig, ska sen köpa ett terrarium. Lådan är : 500x390x260, locket låses med plastknäppen.

hur bör jag placera ventilationen?
lågt i ena änden och högt i andra änden? Hur lågt vs högt i så fall? Eller hål i locket?

444
153
jpson67:
Varför inte ett terrarie direkt?

74
13
larsson88:
Ett terrarie kan bli för stort och djuret känner sig stressat och jag har inte råd att köpa flera storlekar på terrarium.



109
25
Dark_Shadow:
Men har man många gömställen borde det väl funka med ett fullstort redan från början. Eller? Inte direkt så att djurets naturliga miljö växer i takt med att ormen gör det. Har flera gömställen till mina o dem verkar trivas hur bra som helst.

1275
1724
Falk:
Gör hål i ena långsidan och antingen i locket eller på motsvarande långsida....eller i både och =)

1662
779
fluffis:
Själv borrar jag alltid hål på en kortsidan ungefär halvvägs upp. Mittemot borrar jag hålen högt upp på sidan. Jag har ganska torrt i mina burkar. Men börja med det och visar det sig att det hos dig blir för unket och på väg att mögla så gör några hål i locket på bortre sidan, alltså på motsatta sida mot de låga hålen.


741
681
Binks:
Jag har gjort som fluffis.
Typ halvvägs upp på ena kortsidan och sen nån cm från topen på motsatt sida.
Kolla hur de funkar och skulle det bli för dåligt så kan man göra något till eller göra något hål i locket.

Jag använder en lödkolv för att göra hål för de minimerar risken att plasten spricker.

1662
779
fluffis:
Binks skrev:
Jag har gjort som fluffis.
Typ halvvägs upp på ena kortsidan och sen nån cm från topen på motsatt sida.
Kolla hur de funkar och skulle det bli för dåligt så kan man göra något till eller göra något hål i locket.

Jag använder en lödkolv för att göra hål för de minimerar risken att plasten spricker.


Ja precis, ska man borra så får man vara försiktig eftersom plasten kan spricka. I början när borret är kallt är det svårast, sen går det lättare. Det kan också vara bra att hålla emot med en träkloss när man borrar, för att det inte ska bli flisor.

379
399
Mr_B:
Ett tips om man använder borr istället för lödpenna är att värma upp borren med ett ljus eller liknande så är risken mindre att det spricker vid borrning. 

953
1840
peter54:
I vanliga Hammarplastlådor som på fluffis bild, gör jag hålen högt i båda kortsidor eftersom lådorna redan är såpass låga. Har man hålen längre ner finns alltid risken att ormen får luftströmmen rakt på sig och det kan då påverka som drag. Hål i locket skulle jag aldrig göra. Ventilationshål upptill är aldrig en bra lösning eftersom värme stiger och tar med sig fukt. Sådana hål fungerar därmed dåligt som ventilation och är bara bra om man vill ha absolut snustorrt i lådan. Jag har en glödritningspenna som går att ställa effekten på. Jag ställer den på max och då tar ett hål bara ett par sekunder att göra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild