Smyckessnok (Elape helena)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
0
Snaggo:
Tänkte bara av nyfikenhet fråga om det är någon som håller denna art?

Är dessa vanliga eller ovanliga i Sverige?

Kläckt några kullar själv, men ser dom väldigt sällan till salu eller att dessa efterfrågas så jag frågar mest av egen nyfikenhet så jag vet om jag ska kläcka fram några fler ungar framöver...

1661
777
fluffis:
Hej! Vad kul! Jag har hört mycket gott om denna orm men jag har aldrig haft någon själv.
Coelognathus helena heter de väl nuförtiden.
Det finns en här på forumet som fick en kull i år och hade småttingar till salu ett tag. Det har även funnits andra som haft dem men de är inte jättevanliga. Marknaden är inte direkt stor för dem heller, men man vet aldrig. Sånt kan ju svänga :)

128
44
scienta:

Jag köpte mig en utav dessa ormar på Lidköpingsmässan i år. Väldigt trevlig orm att handskas med, den är väldigt "timid", men ändå inte så försiktig att den inte vågar utforska lite när man håller i honom. 

Däremot är han inte speciellt aktiv i sitt terrarie, vilket jag läst på andra håll att de ska vara. Han fungerar perfekt med mat och allt, men har jag kanske fel miljö?

 

Värmematta, inställd på 31C, luften ligger på 25-27C och fuktigheten mellan 70-80%. Detta är ganska bra förhållanden av vad jag läst, stämmer det?


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:
scienta skrev:


Däremot är han inte speciellt aktiv i sitt terrarie, vilket jag läst på andra håll att de ska vara. Han fungerar perfekt med mat och allt, men har jag kanske fel miljö?



Vad som är aktivt och inte skiljer nog mycket beroende på vem man frågar :-) en orm som är aktiv i mina ögon kanske du ser som tråkig eller vice versa, jag menar att det nog ligger i betraktarens ögon, jämför jag mina Morelia bredli med mina Blodpytons så är våra bredlis väldigt aktiva, men egentligen så ligger dom mest still när lampan är tänd :-) beror lite på vad man jämför med samt vilka erfarenheter ägaren har av andra arter. Blev ett långt svar men hoppas du förstår vart jag vill komma :-)


128
44
scienta:

Jonas_ skrev:


Vad som är aktivt och inte skiljer nog mycket beroende på vem man frågar :-) en orm som är aktiv i mina ögon kanske du ser som tråkig eller vice versa, jag menar att det nog ligger i betraktarens ögon, jämför jag mina Morelia bredli med mina Blodpytons så är våra bredlis väldigt aktiva, men egentligen så ligger dom mest still när lampan är tänd :-) beror lite på vad man jämför med samt vilka erfarenheter ägaren har av andra arter. Blev ett långt svar men hoppas du förstår vart jag vill komma :-)



Absolut! Min boa-hona är rätt "aktiv", även om hon sällan mer än ligger på sin varma sida. Men saken är den att jag ser i princip aldrig smyckessnoken, han ligger alltid på exakt samma ställe i sitt krypin på väggen (aldrig på marken, vilket jag antar är för att han är trädlevande i naturen). 

Jag fick helt enkelt inte ihop det med att min är som han är, samtidigt som detta ska vara en "aktiv art". Kan ju säkert vara så att min är så förbannat bekväm av sig. Han hugger inte ens på maten, aldrig gjort. Jag släpper ner en fuzzy till honom i hans krypin och dagen efter är den borta och han ser tjock och nöjd ut.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild