Fiskmat till foderdjuren

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

270
80
Mjos:

Många har skrivit att man inte bör ge foder-insekterna fiskmat. Eller åtminstone inte för mycket. Varför? Vad är det i fiskmaten som inte är bra för reptilerna? 

 


34
29
Olmen:
Det är nog helt omöjligt att generalisera på det viset. Titta på näringsinnehållet och döm själv.

114
73
Lunde:
Från vad jag har kunnat läsa mig till så kan det delvis bero på att fiskfoder ofta har högt proteininnehåll (Tetramin har t.ex. 47% råprotein). Att utfodra insekter med högproteinfoder kan leda till att insekterna blir fulla av urinsyra (orsakar gikt när koncentrationen blir för hög), vilket sedan reptilen får i sig. 
Hittade en hyfsad sida om det: www.store.repashy.com/can-feeder-insect-diets-contribute-to-gout-in-reptiles.html

På något forum beskrev en användare hur den använde högproteinfoder för att påskynda tillväxten hos foderinsekterna, men växlade till ett annat foder när önskad storlek uppnåtts och långt(?) innan den skulle bli foder.

Det finns säkert fler orsaker, men överlämnar det till någon som kan det bättre än jag.  

34
29
Olmen:
Jag säger inte att de har fel i texten du länkar till men det är en tillverkare av ett kommersiellt foder som äger sidan. Vill jag ta reda på hur vi människor skall äta vänder jag mig inte till McDonalds.

1159
625
Temla:
Lunde! Jätteintressant länk. Tack! 

270
80
Mjos:

Anledningen till att jag frågar är att alla kackerlackorna och syrsorna älskar fiskfoder över allt annat jag serverat till dem och eftersom de redan är dödsdömda så kanske de förtjänar det bästa ;) 
Då får det väl bli som "lördagsgodis" då för ödlornas skull.  

Tack Lunde för ditt svar! 


2048
773
psyjoh:
Skitbra Lunde!
En jävla skillnad på mcdonalds och Repashy. Hur kan man jämföra? !

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Olmens inlägg är inte så tokigt som ni vill få det att verka som.

Det finns mycket som man kan diskutera när det gäller färdigblandat foder och dess innehåll, men någon sådan diskussion har jag varken lust eller ork att ta upp. Google is your friend och ta inte all information ifrån en sida, utan läs MASSOR av sidor, rapporter, undersökningar och ta därefter ställning.

Kram på er!


2966
1645
Hoggaforfan:
Tillverkare vill ju alltid vara i bästa dager men ofta har faktiskt kvalitetstillverkare väldigt bra fakta. Ofta märker man på språkbruket om det är något att ha eller ej, är det bara guld och gröna skogar så är det ju bara att ignorera medans är det mer i stil med "det här har vi upptäckt, därför har vi det i våran mat" så brukar det faktiskt ligga mycket i det.

Så även om jag definitivt förstår Olmens argument så håller jag ibland med, ibland inte. Man får vara lite kritiskt innan man sett vilken nivå en artikel knuten till en tillverkare är skriven på. De forskar trotts allt på en del ämnen ingen annan forskar på.
Men foderföretag som foderföretag ;-)

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Och detta gäller inte bara detta ämne.... Man ska aldrig bara lita på en källa! Läs massor om er djur... och framförallt hur de lever i det vilda.... följ utvecklingen... skala bort de onödiga och sug åt er de bra som finns!

De kommer innebära en bättre miljö med friskare djur och en seriösare hobby :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild