Abnorm B. dubia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

214
333
MartinJ:
Nyligen renoverades Blaptica dubia-odlingen, under vilket en riktig bamsig till kackerlacka upptäcktes. Nu är det lite svårt att se på bilden, men individen i frågan är alltså 1.5 gånger så bred som den största ”vanliga” hanen i odlingarna. Vingarna har även lite annorlunda form, där en större del sticker ut på sidorna av kroppen. Dessutom beter den sig något annorlunda (ja, jag satt bra länge och studerade detta monster). Den springer konstant utan att försöka gömma sig, och gör det i en otrolig hastighet. 


Syftet med denna tråd är väl mest att visa upp denna monstrositet, och fråga er andra: Har ni andra gjort liknande upptäcker hos era leddjur någon gång?


Medlem i DHF
263
355
McPede:
Det är inte en Blaptica dubia, det är någon art ur Blaberus sp.

214
333
MartinJ:
Jag har själv funderat på om så kan vara fallet, men inte riktigt vågat ta tag i det. Då jag själv är otroligt handikappad vad gäller artbestämmning av kackerlackor underlätter det att faktiskt få ett namn att gå på. Efter lite snabb Google-fu måste jag säga att det ser väldigt mycket ut som en Blaberus... Tack för det svaret!

Någon annan som vågar sig på en annan lösning?

2048
773
psyjoh:
Fusca eller distanti skulle jag tippa på?

544
424
Gibblo:
Ja Blaberus helt klart, lite klurig men kanske en Blaberus colosseus?

214
333
MartinJ:
Då är nästa fråga:
Vem vill ha en gratis Blaberus..? ;)

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Nån av dina reptiler vill gärna ha den :)


Henke :)

Medlem i NNHF
52
55
danne_60:
Tycker det ser ut som en falsk döskallekackerlacka Blaberus discoidalis

//Danne

544
424
Gibblo:
Fick svar från en bekant som är mycket kunnig om Blaberus. 

"From just one individual, it appears to be B. discoidalis. There is a possibility it could be B. atropos."
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild