Sköldpaddor, Charmiga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
4
jaramass:
hej hej gott folk! sköldpaddor är fina och lite häftiga så där men jag hör mycket om att det inte är värt att ha en sköldpadda pga allt jobb som jag har förstått att det betyder att ha en, vad tycker ni är charmen med att ha en? Min morbors fru blev till och med avråd att skaffa en!?!

2966
1645
Hoggaforfan:
De är sociala, nyfikna och faktiskt ganska aktiva. Många gillar att bli kliade på huvudet.
Nackdelen är ju att de tar plats och lever väldigt länge.
Gäller landlevande

17
4
jaramass:
 gillar de att bli kliade på huvudet? är lite skeptisk till det i och med att de är reptiler och lärt mig att man inte ska förvänta sig något liknande socialt beetende av reptiler. eller har jag miss förstått dig?

444
153
jpson67:
Våra rödfotade landsköldpaddor är extremt sociala av sig och kommer till en så fort man är vid lådan.

593
551
Redfoot:
Det är väl inte mindre kul att titta på en sköldpadda än en orm eller ödla. Det händer mycket i en låda med sköldpaddor, dessutom så kan du ha den eller dem ute under sommaren i ett friland. Att skapa miljöer som passar respektive art eller gå ut och plocka ogräs kan vara nog så rogivande.
Det är ju inga djur som det ska gullas med utan tjusningen är ju att studera deras betende och på så sätt lära sig något nytt varje dag.
/R

2966
1645
Hoggaforfan:
jaramass skrev:
 gillar de att bli kliade på huvudet? är lite skeptisk till det i och med att de är reptiler och lärt mig att man inte ska förvänta sig något liknande socialt beetende av reptiler. eller har jag miss förstått dig?

Nope, du förstod rätt men det är lite mer avancerat än så (enligt min erfarenhet ;-))
Varför de föredrar att bli kliade på huvudet vet jag inte för det är stenhårt men tydligen är det mysigt. Samma sköldpaddor kommer så fort man är i buren sen står de helt stilla ett tag när man kliar dem sen går de iväg igen. Rör man dem på ställen de inte gillar så visar de det tydligt. Är tex sällan man får klappa dem där det är mjukt.
Ska man gräva ett hål i en sköldpaddsbur så är det gräva lite, flytta sköldpadda, gräva lite, flytta sköldpadda etc
De vill ha lite koll och är nyfikna.

Atlas, en 50kg sporrsköldpadda, kommer alltid och jag kliar honom. Han har aldrig stångat mig eller varit sur mot mig.
En annan rörde honom aldrig utan hade som regel att reptiler inte gillar det. Resultatet blev en sur 50kg ångvält som alltid stångade honom :-P
Så de är individer och väldigt underskattade och missförstådda djur.  

Ödlor har jag med träffat som är "sociala" men nog aldrig ormar. De skiter mest i vilket bara det är varmt.

903
509
Evanjeline:
Landsköldpaddor är åtminstonde väldigt charmiga, har ingen erfarenhet av vattensköldpaddor. De har väldigt mycket personlighet, och rör sig mycket. Min gerk gillar också att bli kliad, när han känner för det. Han drar ut halsen så långt han kan, och ligger blixtstilla. Han gillar även att bli gliad på "rumpan" och brukar gnugga sig fram och tillbaka när jag gör det. Nackdelen med sköldpaddor är att de kräver mycket ljus, och det kan kosts 1-2000 att handla in. De vill också ha en utehage att gå i när det är varmt. De flesta landsköldpaddor ska också dvalas på vintern. Jag tror inte man kan säga det inte är värt att ha en sköldpadda, men det är defnitivt mer jobb än många andra reptiler.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Visseligen så är de ju liknande skötsel när de gäller skäggagamer som de är med landsköldpaddor :)

Samma ljuskrav och även skäggagamen vill ju dvalas verkar det som (sen verkar folk tydligen inte alltid göra det... men de är en annan sak)


903
509
Evanjeline:
Jag håller med dig patch, och jag måste säga att jag aldrig förstått varför skäggagam räknas som en nybörjarödla. Jag antar det handlar om tempramentet? Det är ju inte så att de är svåra om man gör allt rätt, precis som paddor, men det är en hel del jobb att läsa in sig på deras ljusbehov, att ha tillräckligt hög temp ect. 

3
0
StarshadowsReptile:
Jag har reeves och dom äe väldigt sociala :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild