Terrarium stäppis!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
bergenstoffy:
Tjena, nu är det dags att bygga terrarium till Aragon, det gamla närmar sig sista versen nu!

Måttet på det nya kommer att landa på, 240x150x120. Hade velat ha mer markyta, men det finns inte möjlighet att bygga större än så nu!

Men det som jag egentligen funderar och tänker på... Jag vill ju egentligen bygga in ett filtersystem för baddelen. Byggnadsmässigt med tätning fukt etc är inte några problem.. Jag undrar mest om det finns pumpar och filter som är smarta lätta och bra att ha. Vill ju inte ha problem varje gång med bajset.

Skicka gärna med en länk eller två så blir jag överlycklig! Samt om intresset finns så kommer eventuella bilder att läggas upp!


Hare gött och tack på förhand!! Mvh Mathias Bergenstoff

129
114
kekke:
Tjena! När jag hade en grön leguan så hade jag en inbyggd damm i denna stilen: www.bauhaus.se/tradgardsdamm.html i bottnen moterade jag en kulventil ( www.bauhaus.se/kultappventil-r20.html ) för att  kunna koppla en slang underifrån och dra in till golvbrunnen i badrummet för att enkelt tömma vid behov. Utöver det hade jag ett ytterfilter för akvarier, volymen på filtret är viktigare än hur många L/h som pumpen är på. Alltid lättare att ha all teknik utanför terrariet än att bygga in.
Lycka till!

2
0
bergenstoffy:
Självklart så ska det inte byggas in, allt hamnar i ett pumphus ståendes under. Kommer även att byggas ett skåp med lådor under till. Har inte tänkt på sätta en kulventil tidigare faktiskt, men det låter som en riktigt bra idé! Får ta och diskutera med farsgubbe min, han måste ju ha någon bra idé med tanke på att han har två stora koi dammar. Tack för hjälpen!

333
97
leolina:
Vi tömmer baljan mha en borrmaskinspump och det fungerar helt ok. Har dubbla blajor så man kan hysta in en ren när man tömt den skitiga. Murarbaljor är det vi har och de är bra och hållbara :)

De dyngar ju ur ganska rejält när de väl gör det så väljer du alternativet med en kulventil i botten så välj en rejäl modell och inget litet krafs får då lär du få stopp på nolltid.

129
114
kekke:
leolina skrev:
Vi tömmer baljan mha en borrmaskinspump och det fungerar helt ok. Har dubbla blajor så man kan hysta in en ren när man tömt den skitiga. Murarbaljor är det vi har och de är bra och hållbara :)

De dyngar ju ur ganska rejält när de väl gör det så väljer du alternativet med en kulventil i botten så välj en rejäl modell och inget litet krafs får då lär du få stopp på nolltid.


Min modell fungerade bra med en sådan ventil som jag länkade till. En fullvuxen grön leguan skiter ju också ordentligt om man säger så hehe. De fasta delarna fiskade jag såklart upp innan tömning och hade aldrig ett stopp. Vill man ha en större vattendel så fungerar/går det inte att lyfta ur den för tvätt varje gång utan jag spolade rent den i terrariet och tömde via ventilen. Ett annat sätt är att tömma via pumpen i ytterfiltret.

Dricksvatten hade jag i en skål fäst på en gren i mitt fall vilket kanske inte går att applicera lika bra på stäppis dock. Min leguan drack ytterst sällan vad jag kunde se från badet.

333
97
leolina:
Kollade aldrig dina länkar ;) Har lösningen med kulventil till vår vattenagams terrarie men där blir det stopp hela tiden när man tömmer för att den är för liten och det är så förbaskat irriterande så det är värt att tänka på att det ska kunna komma igenom en del lort utan att bli bomstopp hela tiden.

129
114
kekke:
leolina skrev:
Kollade aldrig dina länkar ;) Har lösningen med kulventil till vår vattenagams terrarie men där blir det stopp hela tiden när man tömmer för att den är för liten och det är så förbaskat irriterande så det är värt att tänka på att det ska kunna komma igenom en del lort utan att bli bomstopp hela tiden.


hehe.. jag hade ett galler över "avloppet" i vattendelen  så att inga stora delar kom ner i kulventilen.... efter jag började med bottenventiler så kör jag alltid med det, erfarenheten är att det alltid är ett jobb att ta ut en vattendel hur liten den än är. hehe.

Ger man sitt djur färskt vatten så är min erfarenhet att de väljer att dricka därfrån innan de dricker från "dammen". Säg det zoo som byter vatten varje dag i sina dammar ;)



333
97
leolina:
Har du möjligtvis några bilder på dina terrarier och lösningen? Börjar fundera på hur man skulle bära sig åt för att bygga om allt till det bättre...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild