Mjölksnoksavel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
0
junior09:

Hejsan! är nu så att jag hade tänkt avla på mina mjölksnokar (Lampropeltis triangulum hondurensis) i år och vill gärna ha tips!

Hade tänkt dvala dom, men har bara hunnit påbörja 2 veckor utan mat, ingen nedkylning än!

Första frågan är, måste man dvala mjölksnokar? Blir det större/mindre chans att dom parar sig? Har hört av nån att mjölksnokar behöver inte dvalas.

Andra frågan är när ni släpper ihop dom, sätter ni dom i honans terrarium eller i en låda?

Tredje frågan hur stor chans är det att dom börjar äta på varandra?

Honan är född 2011 

och hanen är från 2013 men han ser ut att vara äldre än 2013 eftersom han är redan så stor men ett åt till på han sen är han nog lika kraftig som honan

tacksam för alla svar! :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ta kontakt med Peter54 här på terrariedjur, han verkar vara en riktigt trevlig "expert" på snokar :) Har dessutom hållt på länge vilket är ett + då egen erfarenhet väger tyngre än att läsa en bok tycker jag! Därför våran sida här är så förbannat bra då vi har många med stor erfarenhet av ett brett spektrum av arter :) 

Lycka till!


42
0
junior09:
jo vet har frågat han flera gånger men ville ha fler än en åsikt ::)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Okej :) Jag är lite som dig när det gäller sånt, alltid bra att prata med flera personer & bilda sig en uppfattning efter det.. Hoppas det löser sig iaf snokar är inte min hemmaplan :)

953
1840
peter54:
Får jag svara på dina frågor ändå Sanna?

Det finns 25 underarter av mjölksnok och just hondurasmjölksnoken är den enda som absolut inte ska vintervilas alls eftersom det är den enda underarten som uteslutande lever i tropisk regnskog. Den lever dessutom på låg höjd, från havsnivå upp till ett par hundra meter över havet, vilket innebär liten temperaturskiftning.

Man kan utsätta den för simulerad torrtid genom att sänka antalet ljustimmar med 25% och temperaturen med några få grader, men inte mer än att man fortfarande kan mata som vanligt. Detta har jag skrivit i det nya skötsel/faktabladet som Anders har lagt upp här på sidan.

Ihopsläppet sker helst i hanens terrarium, men det är inte jätteviktigt. Det funkar med honans också, men låda skulle jag inte chansa på, det kan funka, men risken att de blir störda av placeringen är uppenbar.

Det kommer garanterat inte att försöka äta varandra. För att en sådan sak ska ske måste en av dem vara oerhört mycket mindre än den andra, mer eller mindre en juvenil hos en vuxen.

Det är så med de flest ormar att könsmognad följer storlek och vikt snarare än ålder, men jag tvivlar ändå på att en hondurensis född 2013 är könsmogen redan. Normalt sett, om man bortser ifrån "powerfeeding"-utsatta mjölksnokar, tar det till cirka 3 års ålder innan de är könsmogna.

42
0
junior09:

ja klart du får svara! hade hoppats på det!

okej men då hoppar jag över vintervilan och fortsätter mata! :)

okej så du tycker inte att det är lönt att försöka i år?


953
1840
peter54:
Det skadar inte att försöka eftersom det är hanen som är ung. Hade det varit honan hade jag avrått direkt. Går det så går det. Jag har varit med om att tvååriga kaliforniska kungssnokar producerat, men aldrig mjölksnokar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild