Värme i regnskogsterrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
3
Seth:
Hej

Har ett glasterrarium med alubotten med måtten 120x90x17 bhd
Botten består av ca 5 cm lecakulor, tunn fiberduk och därefter torv/jord blandning.
Problemet är att jag inte får upp temperaturen tillräckligt i burken.
Jag gjorde om samma sak i ett likadant terrarium med glasbotten och fick ändå inte upp tempen i burken tillräckligt. 
I båda har jag haft en värmematta som är 100x50.
Så vad testar jag? Har regnsystem och gott om nedbrytare så jag vill gärna kunna ha kvar någon form av dränering under bottensubstratet. Även en hel del växter.
Saknar värme bara.
Mindre leca? Fler värmekällor? Vilka i så fall?

Är regnbågsboor som ska flytta in så lampor i terrariet är nog ingen idé.

544
424
Gibblo:

Vilken temperatur kommer du upp i då? Provat mattor med mer effekt? Nu vet inte jag hur ditt terrarie ser ut med inredning, men det kanske finns möjlighet att dra en värmekabel?

 

Lampor i terrariet går bra, om man bara ser till att skydda djuren från dem med nät eller liknande om det finns risk att de skulle skada sig.


2966
1645
Hoggaforfan:
Vilken watt ligger värmemattorna på?

11
3
Seth:
Landar kring 23 grader. Hade velat lega närmare 28.
Har funderat på värmekabel då det börjar dyka upp vattentäta som jag skulle kunna ha ytligare i terrariet.

Funderar även på om det finns alternativ till lecakulor om dem isolerar för mycket.

Mattan är skapligt stöddig. 50 w om jag inte minns fel.

129
114
kekke:
Frigolit under värmemattan/terrariet som isolerar neråt. Vämrekabel längs baksidan, frigolit även där om det behövs. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Sålänge mattan är inne i terrariumet så borde den värma ganska bra tycker jag. Det är inte så att mattan är trasig och inte värms upp tillräckligt?
Men vill du ha supervärme så köp en värmekabel och gjut in den i betong. Ökar värmeytan något helt sjukt.
Jag har gjort det på några ställen. Från att inte känna kabeln, efter ingjutning så kommer en värmevåg när man öppnar det terrariumet.
Det skyddar ju även kabeln om man har grävande djur.

Jag säljer 60W kablar för 200:-+frakt om du vill ha och jag har testat dem i vatten under natten. Var varmt och skönt vatten på morgonen :-)

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
De va inte mycket till djup på det terrariet :)


11
3
Seth:
Har frigolit både under och bakom. 
Och djupet är 70 så klart ;-) 
Jodå, mattan blir varm.
Får nog lägga kabel direkt under fiberduken eller något.

7
12
krifi:
Har själv haft det problemet ,men löste det med att sätta värmemattan på en gavel på utsidan med frigolit så värmen strålar in i terrariet. I och med att du har så mycket luft i botten pga lecan så försvinner värman där ;)
Om du skall ha ett regnskogs terrarie så kan man ha falskbotten med vatten med doppvärmare, får både värma och luftfuktighet.


2966
1645
Hoggaforfan:
Lägg värmekällan i jorden ovanför fiberduken. Lägger du den bland lecakulorna så är det en massa luft som isolerar
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild