Skäggagam lite funderingar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Fyndler:
Hejsan, tänkte skaffa mej en skäggagam då jag saknar att ha reptiler. Jag har haft leopard gecko samt en boa för ett par år sedan. Och undrar ifall skäggagamen är ungefär lika lättskött och trevlig som geckon är? :) Är det något speciellt man bör tänka på? Har läst runt lite på nätet så klart om skötsel m.m. Kommer dröja ett tag då jag planerar att bygga ett helt nytt terrarie.

1159
625
Temla:
Härligaste ödlan som finns. Har dom bara rätt miljö (värme, mat, vatten, UV, rätt luftfuktighet etc) så är dom mycket lättskötta och mysiga att ha att göra med. 

2048
773
psyjoh:
Största skillnaden är väl belysningen, uv och värme. Det är nummer ett för en skäggis.  Nummer två som jag märkt skillnad på en leo och skäggis är att skäggisar är mer lättstressade. Även stor skillnad på maten hehe... mkt stor (i mängd) ;)

Annars är de rätt lättskötta båda två :)

5
0
Fyndler:
Temla skrev:
Härligaste ödlan som finns. Har dom bara rätt miljö (värme, mat, vatten, UV, rätt luftfuktighet etc) så är dom mycket lättskötta och mysiga att ha att göra med. 

Ah kul att höra, tack för svaren :)

psyjoh skrev:
Största skillnaden är väl belysningen, uv och värme. Det är nummer ett för en skäggis.  Nummer två som jag märkt skillnad på en leo och skäggis är att skäggisar är mer lättstressade. Även stor skillnad på maten hehe... mkt stor (i mängd) ;)

Annars är de rätt lättskötta båda två :)

Tackar för infon :)

Gillar dom att springa runt fritt? Kan jag ha den på golvet i huset runtrännandes lite då och då eller är det mindre bra? :)


1159
625
Temla:
"Gillar dom att springa runt fritt?"

Mina gör det då och då  när de själva känner för det, men när mina är utanför terrariet så brukar dom föredra att sitta och titta ut i ett fönster där jag har värme, UV och luftfuktare i rummet. Har även tejpat fönstret så det inte drar för drag kan dom bli sjuka av. Om du har kalla dragiga golv så är det ju naturligtvis inte så bra men jag tror inte det gör någon större skada en kort stund om dom är uppvärmda ordentligt innan. Personligen tror jag att det är nyttigt om dom får röra på sej lite mer ibland än dom gör i terrariet.  

Dock råder det delade meningar om man ska ha dom utanför terrariet eller ej. Bäst om du lär känna ditt eget djur och ser hur det vill ha det och reagerar i olika situationer. Men om du släpper ut den, håll ögonen på den för dom har en förmåga att smita in på de mest omöjliga ställen. skratt 

1275
1724
Falk:
Inred rummen som dess riktiga habitat är i verkligheten så funkar det =)

2048
773
psyjoh:
Det går...
En jag köpte dubia av förr han hade inrett ett rum till sina kameleonter och de var frigående där. De la ägg som fick kläckas själva i rummet där honan la dem. Vet inte om detta var så optimalt eller bra för lägenheten då det blev risk för fukt- och mögelskador pga. luftfuktighet. Men det gick iaf :)

Inget jag skulle prova på själv men hade jag haft ett rum över hade jag gärna inrett ett ökenlandskap i det ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild