Bygga om terrarie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
0
Skalman:
Jag har ett helglasterrarie med måtten 45x45x60 (höjd). Köpte det av tjeckerna på Väsbymässan. Det har tunna glasskivor och ett alldeles för smalt ventilationsnät på ovansidan. Jag vill nu bredda nätet för att förbättra luftcirkulation och få plats med lampor. Frågan är - är det möjligt att skära loss glasskivorna upptill, för att kunna lägga på ett bredare ventilationsnät? Eller går terrariet sönder då?

230
185
Humi:
Är inte en hejare på glas, men jag vet att det inte är omöjligt. I värsta fall kan du gå till ett glasmästeri och få hjälp utav dom. 

Annars kan du köpa en glasskärare och skära upp hålet lite till, finns tonvis med guider på google om detta. Eller så finns det säkert någon annan på detta forum som bestillet kunskapen :)

Lycka till!

28
0
Skalman:
Bra tips, Humi, att skära upp glaset i stället för att ta bort det helt! Ska nog investera i en glasskärare.

2966
1645
Hoggaforfan:
Annars sitter det nog bara med silikon så går att skära bort helt och sätta dit ganska lätt

28
0
Skalman:
Jag måste ända skära av en bit av glaset som tagits loss, så kanske enklare att skära när det sitter fast på plats?

2966
1645
Hoggaforfan:
Man repar glaset och sen knäcker man ju av det snarare än skär. Känns bara som en risk att skada fel glas om det sitter fast. Men jag har tyvärr aldrig skurit glas så kan ha fel :-)

28
0
Skalman:
Man måste förstås även ta loss silikonfogen för att få loss glaset. Kanske enklare och säkrare trots allt att först skära bort glaset, sedan knäcka av den del som ska bort, sedan silikona fast det som ska vara kvar.

230
185
Humi:
Du gör nog rätt i att ta bort glaset först, som Hogga säger. Det sitter bara fast med silicon av någotslag.

Ta bort, skär, knäck, sätt tillbaka :)

28
0
Skalman:
Tack för alla engagerade svar :)

Var kan man köpa nät/galler att sätta upptill på terrat?

2966
1645
Hoggaforfan:
Pelle säljer flugtätt och det finns även på mässor om det krävs.
Annars har din lokala järnhandel nog en del. Bygghandlare brukar med ha ventilationsnär men oftast i plast då sen för stora maskor för bananflugor :-P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild