Biten i tummen.. :P

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

62
73
JohannaT:
Jag klantade mig lite igår och råkade bli biten i tummen av min 2 månader gamla kungspyton. Det var matdags och det blev meningsskiljaktigheter om huruvida det var tummen eller råttbebisen som skulle ätas. Helt och hållet mitt fel såklart.
Det blev två små hål som blödde litegrann och jag tvättade med tvål och vatten, men när min man fick reda på det idag så blev han genast lite nojjig. Jag praoade på en djuraffär när jag var 14 ungefär och blev då biten av en morelia spilota-bebis och då gjorde vi inget mer än att tvätta det.
Hur brukar ni göra? Visst är det väl ingen fara så länge det inte behöver sys?

2966
1645
Hoggaforfan:
Ormar är sterila i munnen så brukar inte vara några problem. Ödlor är värre.
Blodförgiftning kan ju alltid hända oavsett hur litet såret är, räcker ju med 1 tand för det. Det är ju det som är det farliga. 

Men tvätta, ev sprita, räcker oftast. Men börjar det bli fläck runt såret så bör man åka in och be någon kolla på det.

59
8
glamwarrior:
varför skulle orman vara sterila i munnen och ödlor skulle vara värre?

903
509
Evanjeline:
Det är så liten chans att du nog inte behöver oroa dig sålänge du inte har någon annan sjukdom som påverkar immunfrösvaret. Visst kan det hända, men du borde märka ganska snabbt om det blir infekterat.

2966
1645
Hoggaforfan:
För att ormar sväljer sitt byte helt och ödlor tuggar/sliter

47
0
Vildlaxen:
Både ormar och ödlor har ju vissa bakterier i munnen men så länge du tvättar det med tvål, vatten och kanske spritar det så bör det vara ok. Blir det infekterat kan man alltid uppsöka läkare men troligast är att det är någon smuts utifrån och inte från själva djuret. Kort sagt, du överlever!

953
1840
peter54:
Johanna, har du fullgott stelkrampsskydd? Annars, om du inte har det, så se till att få en stelkrampsspruta.

478
592
Rottenroth:

Tvål + vatten räcker gott och väl om du har stelkrampen!

Infektioner kan du få oavsett, kan ju räcka att du revar dig på en knappnål så du bör inte vara orolig så länge du ser till att göra rent det.


903
509
Evanjeline:
Måste inte stelkrampsspruta bli tagen samma dag det händer?

544
424
Gibblo:
Jag har hört att i och med ormar har antikoagulerande ämnen i sitt saliv så gör det att bakterier blöder ur såret. Därför är det väldigt ovanligt med infektioner eller andra komplikationer i samband med ormbett från ogiftiga ormar.

Blev själv biten i knäet av min tigerpyton (matbett) för några veckor sedan och jag vidtog inga åtgärder, torkade bara rent med papper och det var 15 år sedan jag tog min stelkrampsspruta.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild