Peruphasma schultei avel mm, frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

544
424
Gibblo:

Har 4 honor och 1 hane och jag har faktiskt inte hittat någon information ang hur och under vilka omständigheter dessa parar sig.

Vad krävs för att de ska para sig? Krävs det någon behållare som de lägger ägg i? Hur många ägg brukar de lägga? Hur ofta parar de sig? Ska man simulera regnperiod eller dylikt?

Jag har mina i ett 30*30*30 terrarie där jag stoppar in syrén eller liguster dagligen. De äter och skiter som fan, de brukar inte ens fälla upp sina röda vingar när man rotar där inne numera heller så de verkar känna sig trygga och må bra. Det måste väl vara en av förutsättningarna för att parning ska ske antar jag.

Har även två större honor som brukar rida på varandra varav den ena vägrar att släppa. De kan sitta så i en hel dag, vad sysslar de med?
Även sett att de delar toppen på baken ibland och äcklar sig, något slemmigt innanför som de viftar med, vad är detta??? Tänkte mig att det kanske var hanar som ville visa sitt paket eller dylikt, men det är honorna jag sett göra så..?
Hur som helst gör det mig förbryllad.


Tacksam för svar!


356
177
krypet:
Jag har haft dessa några generationer. De brukar inte vara svåra att få ungar av. Hanarna brukar parkera sig på en hona och stanna där mest hela tiden. Har du bara en hane lär han flytta sig mellan dem.

Det tar nog några veckor (minst) innan de första små bruna äggen läggs. De släpper dem lite var som helst på botten. Jag brukar låta dem ligga kvar där de är. Med lite lagom med avgnagda ligusterblad på botten och sprayande då och då verkar de snällt kläckas på plats. Min uppfattning är att de inte behöver ha det speciellt fuktigt. Är det alltför fuktigt kan äggen mögla.

Det tar månader för äggen att kläckas och de nykläckta små pinnarna är duktiga på att smita.

544
424
Gibblo:
Alright, tack ska du ha! Men tror inte jag sett hanen försöka sig på något än, jag kanske inte har det tillräckligt varmt? Vi har runt 25 grader i rummet där de står.

De andra honorna verkar mest vara dumma mot den lille stackaren :P

356
177
krypet:
Hemma hos mig kan det vara ganska kallt  på vintern och förrymda ungar har återfunnits i riktigt svala fönser utan att det såg ut att vara någon fara. Jag tror inte det beror på för låg temperatur. Vet du hur gamla de är, speciellt hanen?

544
424
Gibblo:
Nej jag vet faktiskt inte, jag köpte dem av Smålands herpetologiska förening på mässan i Kristianstad för någon månad sedan.

Hanen är ca 4 cm och honorna är mellan 5-7cm.

40
12
205:
värmen är defenetivt inte problemet

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild