Sammanföra hanar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
6
Sarlek:
Jag har en reeves kärrsköldpadda, en hane på ca 15 år. Han behöver ett nytt akvarium och jag har hittat ett på blocket som jag tänkte undersöka närmare. Kruxet är bara att akvariet säljs med befintlig sköldpadda, också en hane av samma art. Jag undrar om det är möjligt att sammanföra två hansköldpaddor eller om de börjar slåss? 



Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Bör funka
Har då inte haft några problem med mina iaf

384
18
mr_fan:
så länge dom är i samma storlek borde det funka

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Akvariet bör ju vara av den storlek samt inrett på så vis att paddorna kan "komma undan" en stund så är det säkert inga problem :) 

 


593
551
Redfoot:
Jag tycker man ska vara försiktig när det gäller att sätta samman två hanar och inte bara tro att det ska gå bra.
Att ha två eller fler hanar i samma grupp kräver ofta stort utrymme, dessutom så finns det inga honor till hanarna som de kan lägga krutet på.
/R


45
462
Zuzanne:

Att ha två hanar i samma terrarium innebär enligt mina erfarenheter alltid en risk.

Det är oftast en hane som är den mest dominerande.

Att upptäcka vem som är vad är inte alltid helt lätt, då sköldpaddor precis som ödlor har en förmåga att psyka varandra med ögonkontakt. Ibland kan det gå en lång period innan man själv som människa ser problemet.

Oftast så upphör den drabbade parten med att äta mindre för att ibland till slut nästan upphöra att äta.

Det tar ett tag innan man ser att en sköldpadda börjar bli mager.

Man bör inte utmana ödet i onödan.

Jag håller med Redfoot, finns det inga honor som hanarna kan lägga krutet på så kan det hela sluta på ett tråkigt sätt.


Mvh Zuzanne/Chlamydosaurus

19
6
Sarlek:
Zuzanne skrev:

Att ha två hanar i samma terrarium innebär enligt mina erfarenheter alltid en risk.

Det är oftast en hane som är den mest dominerande.

Att upptäcka vem som är vad är inte alltid helt lätt, då sköldpaddor precis som ödlor har en förmåga att psyka varandra med ögonkontakt. Ibland kan det gå en lång period innan man själv som människa ser problemet.

Oftast så upphör den drabbade parten med att äta mindre för att ibland till slut nästan upphöra att äta.

Det tar ett tag innan man ser att en sköldpadda börjar bli mager.

Man bör inte utmana ödet i onödan.

Jag håller med Redfoot, finns det inga honor som hanarna kan lägga krutet på så kan det hela sluta på ett tråkigt sätt.


Mvh Zuzanne/Chlamydosaurus


Ok, tack för era synpunkter! Jag köpte aldrig det akvariet, jag tänker köpa ett utan sköldpadda så att min lilla kille inte riskerar att hamna i konflikt. Tack för hjälpen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild