Ömsproblem..?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

62
73
JohannaT:
Hej! Jag har haft min skäggis i nästan en månad nu, och det här är första gången han ömsar i min ägo. Eftersom jag bara har erfarenhet av leopardgeckos sedan tidigare så är jag inte riktigt van vid skäggisarnas sätt att ömsa.. Jag har förstått att det inte ömsar hela skinnet i en bit(eller är det något som är HELT galet?) men jag tänker att någon måtta måste det väl få vara? Nu har han sett ut såhär i ett helt dygn; svansen, benen och huvudet(där syns det tydligast) är färdigömsade, men hela kroppen är fortfarande kvar... 
Jag gav honom ett bad igår för att jag tänkte att det skulle underlätta lite, men jag vet inte hur effektivt det var..

Jag är lite orolig och jag skulle vilja hjälpa honom så gott jag kan, om det är något jag har gjort som har gett honom problem så vill jag rätta till det omedelbart. Så jag tar hemst gärna emot förslag och förklaringar.

mvh Johanna

2048
773
psyjoh:
Det kommer trilla av efterhand. Kroppen är det du behöver oroa dig minst för vid öms. Det kan ta ett tag för alla bitar att trilla av ibland. Det är viktigare att kolla på tår och svanstipp.

1159
625
Temla:
Det tar mycket längre tid för en skäggis att ömsa än en gecko. När det börjar lossna och är torrt kan du blöta upp det lite så ramlar det av fortare - antingen genom dusch eller med en bomullstuss eller ett bad, så slipper den gå och dra med torrt kliande öms onödigt länge. 
Det där är ändå rätt stora områden, mina ömsar ofta små områden åt gången, t.ex. ett öra eller en fot. Ser helknäppt ut. skratt 

2048
773
psyjoh:
Båda mina vuxna har ömsat allt nu och det började för mer än två veckor sen att de började bli grådassiga i färgen. Inget ovanligt när det ömsas så mkt på en gång. Honan har dock en fot kvar hehe..

62
73
JohannaT:
Åh! Vilka bra och trevliga svar! Nu är jag inte alls lika orolig längre. :)
Tack så mycket!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild