Bönbaggar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

903
509
Evanjeline:
Jag har läst att bönbaggar ska vara starkt allergiframkallande. Finns det något bra sätt att ha dessa hemma utan att bli påverkad eller i alla fall med mindre risk? 

544
424
Gibblo:

Vet tyvärr inte, börja använda munskydd som kineserna kanske? :P Nej men, bönbaggar är faktiskt väldigt allergiframkallande pga möglet som bildas i odlingarna och folk har även utvecklat känslighet för helt andra saker efter de blivit allergiska mot bönbaggar.

Så jag skulle nog rekomendera att ha något annat djur hemma :)


903
509
Evanjeline:
Det enda problemet är att det finns inte så många bra små foderdjur i mitt tycke. Jag vill gärna ha något mer än bananflugor och buffaloworms. Har vaxmott också men de är ju så onyttiga så det ges bara ibland.

2048
773
psyjoh:
Finns små syrsarter. Jag köpte från firemon som jag ger mina jungfrujuveniler som knappt är 3-4cm långa. Syrsorna är knappt större än flugorna. 

903
509
Evanjeline:
Så de stannar alltså så små? Är de annorlunda att odla än vanliga syrsor? 

2966
1645
Hoggaforfan:
Finns mjölmott, ungssmyg, banankackerlackor och hoppstjärtar. Gräshoppor? Finns ju alltid ungar

903
509
Evanjeline:
Mjölmott antar jag är de fjärilarna man kan få i torrvaror med larver som spinner nät? Känns inte som en höjdare om det är dem att ha hemma, kommer sluta illa<_< Ungsmyg hade jag gärna haft, var kan man få tag på dem? Hoppstjärtar har jag fullt av, ingen av mina williamsis verkar vilja äta dem. Visst kan man ge ungar, jag vill bara inte ge saker som kan överleva och växa sig stora och skada ödlorna. Ger syrsor ibland i burkar de inte kan komma upp ur.

2048
773
psyjoh:
Här är  de syrsorna jag pratar om. A. Sigillatus heter dem. Detta är mellan storleken så de blir nog inte jättemkt större. De på bilden är mindre än en cm..

2966
1645
Hoggaforfan:

Syrsorna stannar inte så små men det tar ju ganska lång tid innan de växt till sig utanför foderstorlek. 

Tror hoppstjärtar är för små, gräshoppor lär ju inte kunna skada en williamsisens ens som vuxna. Samma gäller syrsor.
Firemon kollar upp om han kan fixa ungssmyg men jag hittade mina på Expo Stockholm. Misstänker det var av jhonny2fingers, tyvärr skickar han inte men bor du i Stockholm eller ska dit så säljer han.
www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=2352

Kan vara värt att skicka mess till Söderhamns foder och HC och kolla med


2048
773
psyjoh:
Denna arten blir inte så mkt större. Däremot de vanliga fältsyrsorna och öken syrsorna blir betydligt större. Sen finns det hussyrsor oxå och de blir inte heller så stora. Kanske 2cm eller nåt. I vilket fall som så finns det nyckläckta syrsor som kackerlackor man alltid kan ta :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild