Aggressiv reeves kärrsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
0
gnomenpower:

Hej 

Han är 10 år gammal och varit ensam hela sitt liv men för två månader sedan så fick jag en hona som var 4 år gammal. Men efter en vecka så började hanbli riktigt aggressiv mot henne, jag vet att parningen är ganska våldsam för reeves kärrsköldpadda men så fort hon gick ner i vattet så jagade han upp henne på land igen. Jag bytte henne mot en gulbukad vattensköldpadda han som jag bytte den med trodde att det skulle gå bra för att det var en hane och inte samma art, men bara efter två timmar så började han bita den gulbukad vattensköldpadda i svansen back benen som han gjorde mot honnan så jag fick lämna till baka den gulbukad vattensköldpadda.

Är det någon som vet varför han gör så, vill gärna ha fler sköldpaddor i akvariet så det blir mer liv i det.

 


593
551
Redfoot:

Kan ju bero på många saker men det jag kommer att tänka på är, du vet med säkerhet att den du köpte sist var en hona? hur ser ditt akvarium ut dvs. storlek, inredningsmässigt, hur ser landdelen ut? Sist men inte minst det du själv nämner, deras uppvakning kan vara ganska så våldsam.


17
0
gnomenpower:

jag rätt säker på att det var en hona för att den var mycket mer färger, större och hade en mer brun nyans i skalet.

akvariumet är 50x50x150 vatten är 30 cm djupt, det är ganska mycket plast växter och landelen har jag tagit plata stenar och staplat på varandra så det blir en trappa upp till land delen som är på ett ungefär 25 cm bred och 30 cm lång.

jag har sett hur uppvaktningen är hos reeves och hanen nafsade på honan men inte så hon fick ont min bet så hårt att honan fick panik och simmade så fort hon kunde upp på land det det var samma sak med den gulbukade hanen. 


593
551
Redfoot:

"jag rätt säker på att det var en hona för att den var mycket mer färger, större och hade en mer brun nyans i skalet."

Detta är inga indikationer på könet utan du måste titta på svanslängd och klolängd på frambenen. Lång svans och eller långa klor visar på en hane och tvärtemot på en hona. Som någon nämde i tråden så behövs en grävbar landdel.
 Här är en bra sida med mycket inspirationsmaterial.

www.skoldpaddormedmera.se/vskplanddel.html


17
0
gnomenpower:

Om det var en hane så förstår jag inte varför han var så aggressiv mot den gulbukade?

Hade tänkt att byta till en grävbar landdel så honan skulle kunna gräva ner sina ägg men han var så aggresiv mot henne så jag har kvar stenarna han tycker om att klia skalet på dom.

 


14
2
Yanne:

Jag försökte med mina reevsar i ett 200X60X60 och det funkade inte alls. Honan för aggresiv och hanen för liten.

Vissa individer funkar inte tillsammans pga div anledningar. 

Nå låter jag dem träffas i bland och det blir parningar och efter det så jagar honan bort hanen...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild