Crested gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
7
PetOutlet:
Ja nu är min undran så här :
Crested avlas det hårt på nu
O annonserna bara ökar.
Är dom snart där leoparderna var för ca 3-4 år den?
alltså dom blir inget värda.Känns olustigt att alla plockar så många ägg dom bara kan.
Är det bra för vår hobby?

68
66
aajje:

Har lite samma känsla när det gäller just ciliatusar. Antar att det är för att dom är enkla att kläcka fram och enkla att hålla.
Hade planer på att avla smått på mina men har lagt alla dom planerna åt sidan då jag känner att det redan finns för många uppfödare och geckos. Tråkigt men vill inte kläcka fram fler djur, dels för hobbyns skull men mest för djurens skull så att det inte slutar med att dom skänks bort och vandrar runt hos folk.


741
681
Binks:
Japp och de tar aldrig slut.
Folk fortsätter ju köra sina i par, och då blir det ägg.

10
7
PetOutlet:
men man måste inte spara alla ägg

181
110
Stina:
Vilka syftar du på när du skriver"alla"? För här sparas INTE alla ägg med hänsyn till marknaden.

181
110
Stina:
Hur får du ihop det att det avlas hårt på ciliatus? På vilka grunder har du kommit fram till det? El är det så du tycker för det är en omtyckt gecko?

181
110
Stina:
Vill vara tydlig med att jag "gnäller" inte när jag frågar ovan utan jag är genuint intresserad av vad o hur folk tänker kring frågor som denna. Ofta svårt tycker jag med kommunikation med platta ord på skärm, lätt att missuppfatta när tonläge o betoning inte finns med.

81
113
Henriette:

Tyvärr har det blivit väldigt många det här året som upptäckt lättheten att avla på crested geckos. Köper hona och hane direkt, låter de gå ihop, och får ägg efter ägg. Visst är det en omtyckt gecko, men när intresset på marknaden svalnar har det kanske blivit för mycket. 

Går väl inte att skylla på någon enstaka person. Jag själv kommer dra ner på mina cresteds, just för att det avlas så mycket. Och ja, jag tycker att det också har avlats hejvilt bland vissa, bara man har en hona och en hane så avlar man. 

Att tänka igenom sina parningar är A och O. Sedan behöver man som tidigare skrivet, inte behålla alla ägg heller. Men det är också svårt att sätta en gräns på hur mycket man får avla. De som har tiden, platsen osv får väl avla på. Men det blir problem när det blir prisdumpning när folk inser att de vill bli av med djuren fort. Jag själv har sänkt priser på vissa djur, men har som riktlinje att aldrig gå under 500:- vilket jag tycker är bra.

Och för att det alltid blir missuppfattningar, NEJ jag menar ingen i denna tråd...


181
110
Stina:
Någon är puppig tror jag för d inte går att sälja tillöverpris ;-)

81
113
Henriette:

Stina, du vill inte att man varken pratar eller skriver till dig, så gör då detsamma tack. Jag svarar på trådskaparen, och undviker gärna dig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild