Skäggis vill inte äta sina "grönsaker"!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

62
73
JohannaT:
Jag har en liten herre på snart 6 månader som såklart ÄLSKAR mat, men han är inte ett dugg intresserad av sånt som inte sprattlar och springer.
Jag har provat att på olika sätt vifta/locka/peta på salladen för att göra den mer intressant, men jag blir alltid genomskådad. :/ Jag har såklart också lämnat sallad/maskrosblad/rivna morötter och annat sådant i hans grönsaksskål över dagen och även natten men det förblir orört.
Jag matar honom med kackerlackor två-tre gånger om dagen.

Har ni några förslag på hur jag ska göra?

//Johanna

1159
625
Temla:
Det är bara att fortsätta försöka. Ställ in lite varje dag. Rätt som det är så.... De skäggisar jag haft har alla varit olika. Många har vägrat lång tid men så plötsligt började de smaka. Verkar också som om de blir lättare ju äldre de blir. Dock äter mina aldrig särskilt mycket sallad. Din skäggis får mat väldigt ofta så den är nog helt enkelt proppmätt. 

Du behöver bara mata levande foder en gång om dagen och så småningom varannan dag om du vill. Då kanske det blir mer salladsätande också. Variera gärna maten med t.ex. syrsor också.

62
73
JohannaT:
Jaha.. Okej. Tack för svaret! :)
Men jag har läst att de ska ha mat tre gånger om dagen när de är ungar..? Och jag har bara tagit för givet att han fortfarande räknas som en unge, men det kanske han inte är?

97
73
Nattkryp:
Läste att någon alltid gav grönsaker innan levande, så att skäggisen är hungrig och kanske inte lika kräsen. Kanske du redan har testat?

2048
773
psyjoh:
Prova med röd sallad du rullar ihop lite och vickar på. Då tror dem det är en insekt och tar den. Brukar funka med mina och de är kräsna med grönsaker. Äpple, banan och zucchini brukar jag också kunna lura i dem om jag handmatar.. oftast kommer det med åldern har jag märkt.

51
35
Suzzieg:
JohannaT skrev:
Jaha.. Okej. Tack för svaret! :)
Men jag har läst att de ska ha mat tre gånger om dagen när de är ungar..? Och jag har bara tagit för givet att han fortfarande räknas som en unge, men det kanske han inte är?

Du kan absolut dra ner på proteiner till en gång om dagen. Min skäggagam vägrade äta grönsaker men efter att vi minskade på syrsor (enligt veterinär) så började han vräka i sig grönsaker. Ha tålamod!

62
73
JohannaT:
Tack så mycket för alla tips! Nu känner jag mig lite smartare. Vi får se vilket av knepen han svarar bäst på. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild