Inredning av glasterrarium till grön trädpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

77
67
Samuelelel:

Tänkte att det var dags att fixa i ordning en lite finare bostad till min lilla jayapura juvenil, och såhär bev det.


Glasterrarium 65x30x40 utan inredning



Lecakulor i botten, plus en avskuren flaska för att kunna dränera terrariet enkelt när vatten lägger sig i botten.


Markväv från biltema blev mellanlager så inte bottensubstratet blandar sig med lecakulorna.


Som bottenmaterial använder jag ExoTerras Plantation Soil. Har fungerat bra i mitt andra terrarium och håller fukten väl, plus att det går bra att plantera i.


Byggde lite nivåer med hjälp av korkbark och planterade en liten benjaminfikus i hörnet.


Monterade ihop kakelkryss från biltema med silikon för att göra fästen för grenarna att sitta på. Det visade sig att detta silikon INTE var att rekommendera då det var väldigt löst när det härdat. Fick slänga kryssen, skrapa rent och köpte Cascos glassilikon istället och det satt hundra gånger bättre.


Kakelkryss med dåligt silikon. 


Planterade två gullrankor, en prickblad och någon liten markväxt för att få lite mer liv i terrariet. 




Slutresultatet! Lite suddig bild dessvärre. Temperaturerna blev lite för höga på den innersta grenen när värmelampan monterades så den fick försvinna men i övrigt fungerar allt än så länge bra.

Glad(?) liten jayapura i sitt nya boende.

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Nice!

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Ser väl inrett ut. Snyggt! :)

97
73
Nattkryp:
Snyggt! Det enda som jag kom att tänka på var att det kanske kunde vara mer diskret med bruna kakelkryss, och eventuellt om den undre delen hade kapats av krysset. Men annars riktigt fint :)

1662
779
fluffis:
Ser trevligt ut!

76
35
metallenin:

Riktigt snyggt


903
509
Evanjeline:
Bra jobbat!

444
153
jpson67:
Så ska jag med göra med mitt lilla terra :)
Jag har en liten fundering kring växter man sätter in i terrarium, bör man ha i åtanke att dom är behandlade med nått medel? För det har jag läst om tex våra skäggisar men dom äter ju av våra alovera

77
67
Samuelelel:

Nattkryp skrev:
Snyggt! Det enda som jag kom att tänka på var att det kanske kunde vara mer diskret med bruna kakelkryss, och eventuellt om den undre delen hade kapats av krysset. Men annars riktigt fint :)


Tack för alla fina kommentarer :)

Ja, jag insåg det med. Funderar dock på att sätta kokosmatta eller xaxim på kortsidorna för se till att den inte blir stressad när jag går förbi, så då blir det kanske att fixa till det lite bättre.

jpson67 skrev:
Så ska jag med göra med mitt lilla terra :)
Jag har en liten fundering kring växter man sätter in i terrarium, bör man ha i åtanke att dom är behandlade med nått medel? För det har jag läst om tex våra skäggisar men dom äter ju av våra alovera


Ingen aning faktiskt, det lämnar jag till någon med bättre koll. Jag kikade lite på listan här på terrariedjur för att se växter som var att rekommendera. Sedan är det nog ingen risk att ormen ger sig på växterna :) Just prickblad vet jag är giftig eller i alla fall inte så bra för katter och hundar att få i sig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild