Dvärgskäggagam vs Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Rasseagam:
Vi har köpt en Dvärgskäggagam till våran son som älskar ödlor. Den skulle inte vara så snabb, men det blev en besvikelse föe sonen. Den springer väldigt snabbt, nu är min fråga Är en vanlig skäggagam långsammare eller är de lika snabba? Han villl kunna plocka ut och aktivera den men är nu så rädd för att den ska smita och försvinna.

Tacksam för hjälp

2048
773
psyjoh:
Ett tips är att inte plocka ut och aktivera dem. Framförallt inte nu i början. Det kan stressa den jättemkt och jag har själv gjort den dumma grejen. Med tiden så vänjer den sig vid er och den kanske inte springer iväg likasnabbt eller rent av blir så handtam så den klättrar ut till er själv. Det har våra börjat göra fast det var tvärtom i början. Nu är det så att reptiler är solitära djur och behöver egentligen inte stimulans eller sällskap.. bara ett tips från mina erfarenheter. Sen tror jag att en vanlig skäggis är inte lika snabb när den växt upp för att svara på din fråga. Men när dem är små är dem minst lika snabba. 
Lycka till iaf :)

1159
625
Temla:
Håller med psyjoh i allt han skrev. Det tar tid för en ödla att vänja sej med sin nya miljö och nya människor. Ha tålamod och sedan vänj den vid kontakt lite lite åt gången i lugn och tyst miljö och inga snabba rörelser, kanske bara sitta en stund varje dag med handen stilla i terrariet. Men inte nu när den är ny, bara låt den vara ifred.
Sen är det klart, ett litet djur försvinner ju lättare än ett större. :) 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ska man ha ett djur att plocka med & aktivera är reptiler fel sorts djur :) Skulle rekommendera något pälsdjur, hund kanske tar mycket tid men katt, kanin eller varför inte en råtta? Väldigt lättlärda & inteligenta djur. 

Hantering inom reptilhobbyn är en het potatis & åsikterna är MÅNGA! :)

Hur gammal är sonen? Kan bli lättare att tipsa om djur om man vet ålder & vad för erfarenhet som finns i familjen sen tidigare. 

Hoppas det löser sig.

Mvh Jonas


2048
773
psyjoh:
Ett annat tips är att inreda med mycket klippor och grenar så de har att göra. Klättra, gå på upptäcksfärd osv. så får dem bra med stimulans. Vi brukar även lägga ut en gren från ena terrariedörren till fönsterkarmen där det finns en sollampa med uvb. Då kan de klättra ut när de känner för. Gäller bara att hålla koll då och vara van vid ödlan så man vet att den inte drar..

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Observera att mitt första inlägg var inte ett påhopp av något slag, var menat som tips & saker man bör tänka på :) Enkelt att tolka fel när man inte ser ansiktsuttryck eller kroppsspråk. 

3
0
Rasseagam:
Hej
Tack för alla tips. Sonen är 8 år och vi har haft hund i många år och även katt, Nu finns en hund och Skäggisen som djur i familjen.
Vi är helt gröna med reptildjur. Vi köppte den i julas så vi har nu haft den ett tag. Vi fick den uppfattningen när vi pratade med djuraffären innan att man skulle ta ut och plocka med den. Våran son är hämskt intresserad och nu väldigt besviken att det inte funkar.
Vi kör väl på ett tag till och sedan får vi se om vi försöker hitta ett nytt hem till skäggisen.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Tyvärr är det flera som har den uppfattningen & erfarenheter från zoo-butiker, väldigt tråkigt för alla seriösa som finns i hobbyn, en butiks främsta syfte är många gånger att tjäna pengar och tyvärr kommer djuren långt ner på listan även om det finns undantag såklart! Herpers Choise är ett sånt exempel som är lysande bra! 

Däremot rekomenderar jag en av alla Sveriges många reptilmässor om ni vill köpa något mer i framtiden, billigt men framförallt stor & bred kunskap som gärna berättas för att det finns en passion i ämnet & inte ett pengasug i bakgrunden ;)

Hoppas det löser sig till det bästa. 

 

Måste även tillägga att köper man ett djur till en 8åring är man givetvis medveten om sitt ansvar som förälder att ta på sig HELA skötseln av djuret, det är lite sunt förnuft kan jag tycka då barn ofta växlar intressen.. och fort kan det gå vet ju alla som har småttingar :P

Mvh Jonas Gavlen


3
0
Rasseagam:
Hej
Givetvis har föräldrarna fulla ansvar för hela skötseln, något annat är väl inte att tänka på. Men nu var det ju så att det inte är skösteln som är problemet. Grabben matar, byter vatten , badar, fångar gräshoppor och plockar maskrosblad. Problemet är att grabben är rädd för att den ska springa iväg för det är så snabb att han inte hinner med.
Vi hoppas på att den lugnaR ner sig.

Tack

741
681
Binks:
Badar?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild