Hur gå tillväga vid uppfödning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

59
1
Svenning:
Hej!
Jag har lite småplaner på att ta ägg på en av mina kungspyton, men frågan är... 
Om allt gått bra och ungar blir redo till att säljas efter öms och måltider, hur går man tillväga? 
Tänkte på det om jag vill ge med ett uppfödarbevis, om de finns någon mall någonstans och vad som gäller enligt lag? Ska jag ansöka om vissa tillstånd eller ja hur funkar allt :)? 

Mvh måns

70
86
Realboas:
Hej måns

I ett uppfödarbevis ska vissa punkter finnas.

1 vetenskapligt namn: Python regius
2 populärnamn : kungspyton
3.anlag t.ex. spider het albino
4 Kön
5. Id-nummer eller antal/ id-numret kan du skapa själv typ födelsedatum och numret på djuret samt bokstäverna CB= captive bred ( mycket viktigt med just CB, för om du skulle sälja ett djur över gränserna, så måste det stå CB i pappret.
6. Födelsedatum
7 Cites.B

Sen ska ditt namn och telefonnummer samt E- mail finnas på papperet ev. hemsida om det finns.

Försäljningsdatum
samt en rad där du kan signera din namnteckning.

Sist men inte minst en så kallad "written statement of the breeder". Typ att den är frisk och har inte tidigare visat några tendenser till sjukdom eller har några defekter osv.. Det är allt.

Vad gäller tillstånd så beror det helt på var i Sverige du bor, men vanligtvis behöver du inget tillstånd eftersom det är cites B-djur, hade det varit Cites A så hade det varit lite mer krångligt.

59
1
Svenning:
Hej :)

Tack så hemskt mycket för ett fruktansvärt givande och bra svar, fick alla frågor besvarade. 
Nu har jag koll på det :)! 

Med vänlig hälsning, Måns

1662
779
fluffis:
Om du lägger upp din kull här i uppfödningssektionen så finns det en knapp där du kan skriva ut uppfödarintyg för varje individ. Vips, så var det klart :)

Tillstånd från Länsstyrelsen behöver man om man bedriver yrkesmässig verksamhet men det gissar jag att du inte ska göra.

70
86
Realboas:
Tror dock inte det är vidare många som årligen föder upp ett större antal djur som har tillstånd från LS när dom föder upp reptiler. Dock kör dom flesta på hobby nivå, så det är väl det som är skillnaden. Men hur man kan kalla det hobby nivå när man föder upp 100 tals kps under ett år förstår jag inte, men dessa har knappast tillstånd dom heller.

Maansolsson... Köp så det ryker bara :)


59
1
Svenning:
Jaha :) de blir bara lättare och lättare detta ;) då får vi hoppas jag kan få en första kull till vår då :)! 
Aha okej, nä detta är hobbynivå och vill känna känslan alla pratar om när dom kläckte sina första ägg :)! 

Tack :)! 

1662
779
fluffis:
Realboas skrev:
Tror dock inte det är vidare många som årligen föder upp ett större antal djur som har tillstånd från LS när dom föder upp reptiler. Dock kör dom flesta på hobby nivå, så det är väl det som är skillnaden. Men hur man kan kalla det hobby nivå när man föder upp 100 tals kps under ett år förstår jag inte, men dessa har knappast tillstånd dom heller.

Maansolsson... Köp så det ryker bara :)



Grundregeln är att har man 6 terrarier eller fler så räknas det som en yrkesmässig verksamhet. Detta gäller även för andra djur, tex om man har minst 6 burar med gnagare. Detta har jag lärt mig av Leolina en gång i tiden så jag hoppas att det är okej att jag citerar henne :)

"Reglerna säger att om man har fler än 6 terrarier räknas det som
att man har verksamhet i "större omfattning" och man ska ha ett
sk. §16-tillstånd där det krävs utbildning m.m."

Som tur är för oss galna hobbyister med många terrarier så finns det ett undantag och enligt Leolina säger det såhär:

"Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd."

Så för att sammanfatta: föder man upp mycket djur regelbundet och med vinstsyfte så räknas verksamheten som yrkesmässig och tillstånd behövs.

Medlem i DHF
1082
772
Westman:

Realboas skrev:
Hej måns

I ett uppfödare bevis ska vissa punkter finnas.

1 vetenskapligt namn: python regius
2 popular namn : kungs pyton
3.anlag tex spider het albino
4 Kön
5.id nummer eller antal/ id nummret kan du skapa själv typ födelse datum och numret på djuret samt bokstäverna CB= captive breed ( mycket viktigt med just CB, för om du skulle sälja ett djur över gränserna, så måste det stå CB i pappret.
6. Födelse datum
7 sites.B

Sen ska ditt namn och telefon nummer samt E- mail finnas på pappret ev hemsida om det finns.

Försäljnings datum
samt en rad där du kan signera din namn teckning.

Sist men inte minst en såk Written statement of the breeder. typ att den är frisk och har inte tidigare visat några tendenser till sjukdom eller har några defekter osv.. Det är allt

Vad gäller tillstånd så beror det helt på vart i sverige du bor, men vanligtvis behöver du inget tillstånd eftersom det är cites B djur, hade det varit Cites A så är det lite mer krångligt.


 

Vetenskapligt namn: Python regius  Så ser det bättre ut ;)


903
509
Evanjeline:
Vad gäller vid hobbyuppfödning utan vinstsyfte men man fortfarande går i vinst då? De flesta gör väl inte det, men har man ovanligare arter kan man ju endå tjäna en del om man inte använder pengarna till fler avelsdjur eller annat reptilrelaterat.

88
153
LunarBallReptiles:

Det med 6 terrarium stämmer nog inte längre...

När vi hade Länsstyrelsen hemma hos oss så frågade jag just detta då vi hade betydligt mycket fler än 6 terrarium och enligt dom var det inget som sa något om att det inte kunde vara hobbynivå för man hade fler terrarium.

Dom sa att om du så har 100 terrarium så det enda viktiga för vår del är att du har ordning på dina djur och att ingen far illa, skötseln är det som var prioritet...

Ang. uppfödarebevis på djuren så är det ingen lag överhuvudtaget som säger vad man ska skriva i dessa papper.
Länsstyrelsen granskade de oss pga en okynnesanmälan och allt kollades, även papper m.m. på djur som skulle säljas. Alt ver helt ok och inget behövde ändras på enligt dom. Står inte iheller att det är CB vilket inte är et måste.
Det jag har i mina papper är en kontaktuppgift med min mail och hemsida, telefonnummer behöver du inte lämna alls.

Kul när någon dåre ringer dig mitt i natten för ditt nummer finns på ett papper på ett djur dom köpt på fyllan eller nåt...

När det gäller papper på djuren så är dom egentligen inte något viktigt att ha förutom om du köper ett djur med recessiva anlag, då kan det var bra att ha ett sånt där uppfödaren står bakom det han säljer så det är ett "bevis" på att han säljer korrekt djur. Antingen med bild på djuret eller att han har chippat det och uppgifter om chipnummer finns med på pappret.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild