Värmematta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
1
Dooku:
Nu har jag en till skum fråga! (som vanligt)

Jag har ett terrarie som är byggt med 18mm osbskivor, o nu undrar jag om man kan räkna ut eller ja på nåt sätt ta reda på vilken värmematta som passar bäst till att få upp tempen i terrariet till 30-32 grader? Jag menar Watt mässigt

2966
1645
Hoggaforfan:
Beror en del på hur varm den blir med. Men hur stort är det? Tänkte du ha mattan under terrariumet iom att du nämner tjockleken?
Finns formler för vilken värmekraft som är ultimat vet jag men tyvärr inget jag kan. 

28
1
Dooku:
Terrariet är 160x100x70(LxHxD), Jag hade tänkt ha mattan på baksidan av terrariet eller under. jag har hittat en matta på 23,5w men jag vet inte hur varmt det blir, E inte jätte bra på detta med mattor så därför jag undrar :P

1662
779
fluffis:
Det kan vara lurigt med värmemattor. Det står i bruksanvisningen (i alla fall på de jag har) att om terrariet är av trä så ska man ha mattan inuti för att uppnå önskad effekt. Trä leder inte värme så bra. På de vanliga mattorna står det att delen där sladden sitter fast får inte utsättas för vatten/vätska eller något sånt. Därför hade jag nog satsat på att skaffa en värmematta som är fukttålig, om jag varit du. De är dyrare men det kan vara värt det. Såvida du inte hittar på något smart sätt att fukttäta den biten av värmemattan som inte får komma i kontakt med vatten.

Jag tycker 23,5 W verkar vettigt. Även jag vill uppnå 30-32 grader på värmeplätten och jag brukar ha värmematta på ca 1/5 eller 1/6 (lite osäker) av bottenytan. Sen reglerar jag alltid värmemattan med en dimmer.

Vad är det för djur du ska ha däri förresten? :)

28
1
Dooku:

Okej, jag vill ha mattan på utsidan av terrariet för att jag har det på terrariet som är ovanför, o det går ganska bra :)  Så förmodligen ska jag skaffa en termostat med för att kuna schystera mattorna bättre, några förslag på vilken? :)

Jag ska ha mina underbara Orthriophis taeniurus friesei i terrariet:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild