Slö skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

54
9
Sorkstryparen:
Hej!

Har köpt min första skäggagam som unge, han äter som han ska, bajsar, förflyttar sig runt i mitt terrarium, etc. Men jag tycker han vart en aningen slö den senaste tiden, tycker sen att han tappat sin fina lite ljusa färg med röda inslag och blivit mer grå. Han har inte ömsat än sedan jag köpte honom(för ca 1mån sedan), bara lite på några ställen.

Terrariet:


Terrariet är 125x50x60 och har klippor och lite plastväxter(har byggt hela inredningen själv). Jag har sand som bottenmatrial, vet att många tycker att det inte är bra, medans andra tycker det är bra och jag övervägde länge, men jag valde sand och tittade noga på han nästan HELA första dagen för att se så han inte åt en massa sand och det gjorde han inte, smaka bara lite och har inte rört sanden sedan dess. Sen som sagt så bajsar han som han ska så det är inte något problem. Har ett lysrör som har UVB ljus sen en värmelampa till solplatsen.

Som ni ser på bilen har jag även ett ställe som jag tänkt ha lite lite vatten i om han vill gå det, men vågar inte hälla i vatten pga att luftfuktigheten kan höjas för mkt.. läs nedan.

Har en solplats som blir ca 37C och den delen är ca 35C sedan är den kalla delen ca 25-27C och på kvällen blir terrariet ca 21C. Ljusen är på mellan ca 8-22. Det som inte är så jätte bra är väll luftfuktigheten, den ligger runt 50% på dagen och går upp till 65% på kvällen. Vet inte riktigt hur jag ska få upp den... nattvärmelampa?

Det kanske inte är någon fara, för han är pigg som sagt när man matar tar ut han etc, men vill veta vad ni tycker om värdena...

424
32
samthe0ne:
1. Han ska antagligen ömsa ännu mera snart
2. Det börjar bli dags för dem att dvala snart, så det är antagligen därför han är lite slö och seg. 
3. Försök att hitta en bra IR-lampa, finns som spots hos bra zoo-affärer. Annars ser allt bra ut (tycker jag) 
Om du inte redan har varit inne där, så besök www.morion.com/teo, där finns MASSA bra info att läsa

54
9
Sorkstryparen:
samthe0ne skrev:
1. Han ska antagligen ömsa ännu mera snart
2. Det börjar bli dags för dem att dvala snart, så det är antagligen därför han är lite slö och seg. 
3. Försök att hitta en bra IR-lampa, finns som spots hos bra zoo-affärer. Annars ser allt bra ut (tycker jag) 
Om du inte redan har varit inne där, så besök www.morion.com/teo, där finns MASSA bra info att läsa



1. Okej, jag kan tänka mig att det är så.. tack.
2. Okej ja jag har läst om det men trodde inte det skulle komma så snart, då behöver jag ändra lys tiden va?
3. Yes då fixar jag det och så den skiftar när de andra slocknar/tänds.
Yes har läst både på den och massa andra sidor :), gillar att veta innan jag skaffar..

1159
625
Temla:
Jättesnyggt terrarium! :)

Jag är ingen expert men tycker jag har rätt bra erfarenhet av skäggisar då jag haft många under en längre period.

Eftersom det är ett högt terrarium, plus att det ser ut som om UV röret ligger på en stansad metallplatta, så är det inte mycket (om ens något) UV som tar sej igenom och ned till skäggisen. Vilken typ av UV lysrör använder du?
Om du kunde ta bort metallplattan helt under lysrören (men även då kommer knappt någon UV att ta sig ned till botten av terrariet) eller istället sätta in en HID lampa på solplatsen inuti terrariet, alt t.ex. en SolarGlo 125W  att ställa ovanpå förutsatt att du får bort metallplattan. Kan kanske bli för varmt att ha en SolarGlo inuti terrariet, man får prova sej fram, kan gå bra att ha en sådan inuti terrariet också. Det finns olika UVB lampor naturligtvis, jag bara nämnde några av dom. HID lampor är vad jag hört alltid bäst. 

Värmen på solplatsen är kanske lagom nu när ungen är mycket liten (antar att det är en skäggisbebis?) - men i det fallet varierar åsikterna, vissa anser att de ska ha lika varmt som en vuxen. Personligen tycker jag man inte ska ha så varmt till en liten för risken för uttorkning ökar. När den växt lite så är värmen på solplatsen för låg och ska upp till 40-45 grader. Vissa anser att dom ska ha ännu varmare på solplatsen men jag själv anser att det är tillräckligt. (Det är skillnad att sitta utomhus i solen och att sitta instängd i en burk under värme utan fläktande vindar och max luftcirkulation.)

Nattemperaturen är en aning låg och skulle kunna höjas med 1-3 grader, kanske du kan sätta en infraröd lampa som är på om nätterna? Se till bara att det inte blir för vamt istället. 

Vad du ska göra för att få ned luftfuktigheten är jag osäker på. Konstigt att den ligger så högt med tanke på att du har värmelampa på terrariet. Brukar du vattenspraya i terrariet? 

Vad gäller färgen på den lille, så kan det vara öms på gång, men det kan också bero på dålig UV. 

Att han är trött kan bero på något av ovanstående eller helt enkelt för att det är dags för dvalning snart. 

Återigen, jag är ingen expert och medlemmar här har säkert andra åsikter. :) Läs gärna skötselråden här på TD. 


1159
625
Temla:
När ljustider är på tapeten.... När går solen ned i Australien egentligen? Inte lyser väl solen till klockan 22 på kvällen? Personligen kommer jag aldrig att ha lyset tänt hos mina skäggisar så länge, jag märker att de blir trötta framåt 20 tiden redan och anpassar mej efter det. :)

1159
625
Temla:
En fråga till. Vad ger du honom att äta och vilka kosttillskott och hur ofta får han?

54
9
Sorkstryparen:
Först tack! :D
UVB ljus från exo-terra 10.0 är lysröret var det bästa dom hade i djuraffären sa dom, kosta fan 300:-, men vad gör man inte för att djuren ska ha de bra :).
Vet inte vad du menar med en metalplatta under lysröret? Ljusröret ligger i princip rätt på glaset ovanför, köpte det och terrariet på tropikhuset i borås och de sa att det skulle passa bra till en skäggagam..
Sen brukar han ibland vila på en avsatts väldigt nära toppen där lysröret är.

Okej ska tänka på solplatsen i framtiden..

Har nu beställt en till lamphållare(en likadan som jag har) och en blå nattlampa.

Ja han får tbx en del färgen underdagen och är som sagt mkt piggare under dagen, tror nog på att de blir för kallt på natten..

Ska börja släcka tidigare då...

Han får mjölmaskar och syrsor tre gånger per dag och då äter han ca 3 syrsor och 5 mjölmaskar pudrade med "Nekton MSA" som innehller bla. Vitamin D tror jag det var..

Sen sprutar jag vatten på han efter maten :)

1159
625
Temla:
Aha, tyckte det såg ut som om det var ett galler i taket. Är det inget luftkonditioneringshål i taket?
 
Menar du att det är glas under UV röret? UV går inte igenom glas, det måste vara öppet under lysröret eller så får man sätta lysröret inuti terrariet. 

Var försiktig med mjölmask, deras skal är mycket hårdsmält och kan orsaka förstoppning plus att det är egentligen för fet mat. De kan ges som godis ibland. Basfödan bör vara syrsor och kackerlackor. 

Hans mat ska pudras med kalk (utan D vitamin eller andra vitaminer) varje dag. Kalk med D3 kan man ge ca varannan vecka och Multivitamin varannan vecka. Det finns risk för överdos med D-vitamin och andra vitaminer.

Du behöver heller inte duscha honom varje dag, det är bara ett irritationsmoment och för mycket dusching kan om man har otur ge luftvägsnfektioner. Men duscha honom gärna lite när han ömsar så går den proceduren lättare för honon. Det bästa är om han kan välja själv när han vill bada, så att fylla på hans bad med vatten är en bra idé. När du duschar så blir det ju blött i terrariet också och ökar den redan höga luftfuktigheten. 

Låt honom värma upp ett bra tag både före och efter matning, ifall du inte tänkte på det. :)

54
9
Sorkstryparen:
Jodå det är det fast i mitten :).

Ajdå.. :(, sökte på det och det är bara UVA som går igenom och väldigt lite UVB... hmm får fundera ut hur jag ska göra för att få ner UVB ljuset.. kanske skära ut en bit i glaset där röret går..

Att mjölmasken inte var fullfoder det viste jag men inte att han kunde få förstoppning av det okej tar bort några mjölmaskar i utfodringen och lägger till syrsa istället. Sen får han sallad också ex ruccola.

Hmm okej då pudrar jag mindre med det, var säljaren som sade att jag skulle pudra vid varje utfodring och sprutta vatten på honom...

Yes men det brukar han sköta vädligt bra själv med uppvärmningen, lägger sig nästan direkt på solplatsen efter en god måltid :D.

155
39
kosinuss:
Til ljuset, bor 4-5mm hull i lysrampen i varje hörn.  Skruva sådan fast i gälleret. Da er det bara og sette dit lange eller korta skruvar etter behov hev  och senk metoden. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild