Värme & ventilation

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

82
31
AMB:
En sak jag gått och grubblat över de senaste dagarna ang värme och ventilation.

I ett terrarium där ventilationen sitter nertill på låt säga vänster sida och upptill på höger sida. Vilken sida skall man då sätta värmekällan för att det ska bli optimalt?

Vad är era tankar och funderingar kring detta?

Jag använder mig av värmepaneler så det är väl det mest intressanta för mig att få svar på.


I mitt fall har jag panelen på höger sida i taket (enligt exempel).

Min ventilation utgöt 2-3% av väggytan.

Mitt problem nu är att fukten knappt försvinner. Vattnar lätt dag1, då tar 3-7 dagar innan det har gått ner från 100% till 70%

Där värmepanelen  sitter torkar det ju skapligt men på motsatt sida är det fuktigt, så fuktigt att det sätter sig på rutan samt att vattnet ligger kvar på bladen.



Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
vad mäter du luftfuktigheten med och vart mäter du? alltså i luften eller substratet

82
31
AMB:
Mätt i luften.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
med vad för hygrometer då? dom skiljer sig mycket i kvalitet så är det tex exo terras så visar det förmodligen inte rätt 

82
31
AMB:
det är exo terras tyvärr. Men spelar egentligen ingen roll då bottenmaterial är rätt funktigtoch funkt på rutan ettpar dagar. Sakll beställa nya hygrometrar snart. Finns det några rekommendationer?

544
424
Gibblo:
tenebrosa skrev:
med vad för hygrometer då? dom skiljer sig mycket i kvalitet så är det tex exo terras så visar det förmodligen inte rätt 




Ang det, kan du rekomendera någon bra hygrometer?

82
31
AMB:
Gibblo skrev:




Ang det, kan du rekomendera någon bra hygrometer?


Haha, precis detjag skrev ju :P

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
har inte själv någon, men den frågan har varit uppe förut och en ställbar cigarr hydrometer ( hårhygrometer) ska vara det säkraste sätet att mäta med 

82
31
AMB:
Men åter till var värmekällan sitter optimal?

741
681
Binks:
De finns en BRA hygrometer, minns bara inte vart man köpte den. Kostar typ 200-300.

Ett tips är att värma upp den sidan lite med kabel eller något så det torkar upp.
I mitt terrarium så kör jag kabel i botten på samma sida som jag har en keramisk värmelampa.
Har 2st runda 7cm hål borrade i baksidan högt upp, och 2st runda 7cm på höger sida högt upp. (var så när jag köpte de)
Fuktar på med trucksprutan 1min morgon och oftast kväll.

Fukten sitter kvar på rutorna i ett par timmar, men brukar oftast vara borta när jag ska spraya på igen på kvällen tex.
Grejen är väl att jag har typ 27-28 grader i grund i hela, och sen 34-35grader vid hot-spoten.
De är ju så jävla varmt så allt torkar ju upp i vilket fall, vilket jag trodde var fallet även för trädpyton?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild