Orolig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

21
5
Maliintberg:

Hej! Min orm blev grå/vit som om hon skulle ömsa (som hon inte haft problem med förut..)  så jag la in en fuktig handduk i terrariet men nu är hon "normal" igen utan att ha ömsat?? hon brukar alltid ömsa efter matning och hon fick mat sist för typ 1v sen. Hon är slö och blir rädd för allt, vet inte vad de är som är fel.

någon som kan hjälpa mig med något tips eller så? :/

Tack på förhand


478
592
Rottenroth:
Beroende på art, ålder och storlek så kan du räkna med allt från 4-10(kan variera en hel del) dagar efter det att din orm varit grå/vit, rekomenderas att du inte matar under öms heller.

Ett tips är att alltid ha en fuktlåda i terrariet, det är kanon vid ömsperioder!

21
5
Maliintberg:
Jag har en fuktlåda i terrariet hela tiden och matar inte under öms men nu ser hon "klar" ut men finns inget öms i terrariet 

1662
779
fluffis:
Jag instämmer med Rottenroth. Det är bara att vänta och se. Hon ömsar nog snart :)

Och jag vill ännu mer förespråka hur viktigt det är med fuktlåda, speciellt om det är en majsorm eller närbesläktad orm. Mina majsormar älskar sina fuktlådor och ligger där ofta, även när de inte ska ömsa.


1662
779
fluffis:
Maliintberg skrev:
Jag har en fuktlåda i terrariet hela tiden och matar inte under öms men nu ser hon "klar" ut men finns inget öms i terrariet 


Hur längesen var det hon såg gråblå ut i ögonen?
Ligger hon i fuktlådan?

21
5
Maliintberg:
Hon använder den endast när jag byter vatten vilket jag ska göra idag oxå.
Hon va gråblå i ögonen redan i torsdags, hon åt i typ tisdags förra veckan. Hon brukar alltid ömsa någon dag efter hon ätit. 
Det är en kalifornisk kungssnok förresten ;)

Fick i instruktioner av han jag köpte henne av att jag skulle ha en "bunke" med vatten där hon kunde dricka och bada om hon ville, men de kanske är fel? :/


1662
779
fluffis:
Maliintberg skrev:
Hon använder den endast när jag byter vatten vilket jag ska göra idag oxå.
Hon va gråblå i ögonen redan i torsdags, hon åt i typ tisdags förra veckan. Hon brukar alltid ömsa någon dag efter hon ätit. 
Det är en kalifornisk kungssnok förresten ;)
Fick i instruktioner av han jag köpte henne av att jag skulle ha en "bunke" med vatten där hon kunde dricka och bada om hon ville, men de kanske är fel? :/


Jag är inte helt med på vad du menar men det ska inte finnas vatten i fuktlådan. Den ska bara vara fuktig.
När ormen äter och ömsar har inget med varandra att göra, inte i det här sammanhanget i alla fall.
Det låter ju perfekt att hon fick mat precis innan hon var på väg att ömsa :) Men det har knappt gått en vecka så hon kommer säkert att ömsa någon av de närmaste dagarna. Låt henne vara tills dess.
En skål eller liknande, med vatten, som är stor nog att både dricka i och att bada i, är nödvändigt för ormen, så det låter bra :)
Hur gammal är ormen?
Grattis till ormen förresten! :)

21
5
Maliintberg:
Ah oki :) nej men brukar veta när hon ska ömsa när jag vet när hon ska äta :) 
Hon är 4-5 år, haft henne sens 22 december 

741
681
Binks:
De blir först grådassiga, sen kan de försvinna några dagar och sen ligger plötsligt ett öms i burken.
Bara vänta , inget att vara orolig över.

478
592
Rottenroth:
Maliintberg skrev:
Ah oki :) nej men brukar veta när hon ska ömsa när jag vet när hon ska äta :) 
Hon är 4-5 år, haft henne sens 22 december 



Då måste din orm ömsa väldigt ofta om du nu vet öms via när hon är "hungrig".

Du vet ju att ormen ska ömsa när hon blir grå/vit dassig i tonen, inte när hon ska äta.


Men som sagt vänta bara lite, hon är ju rätt gammal också. Min gula råttsnok tar bra över en vecka på sig att ömsa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild