Förslag på ormart att satsa på härnäst?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

128
44
scienta:
Jonas_ skrev:

 

Jo jag har svarat :) Du läste faktabladet som jag skrivit sa du i ditt andra inlägg, då tog jag för givet att du också läste om deras storlek där, står ju en del om just deras ringa storlek där :P du får bakläxa, läs igen hehe

Kul att du är intresserad av just pytonormar, jag brinner för samma sak och kan säga att dom är helt underbara ormar att hålla i terrarium, finns många olika svårighetsgrader på ormar dessutom, stora variationer inom pytonarterna :)



Ja, jo. Självklart läste jag din länk! Men tänkte lite mer på vad är mest vanligt att en hane blir t.ex. Det är stor skillnad på 140 och 180 cm i frågan om terrarium-area (i alla fall när man bor i en 1a). Känns lite risky att köpa en orm som sen blir liiiite för stor för att hållas. Men sen om det är så att det tar en 5 år innan den når dessa 180cm så är det ju en annan femma.

Ja, nästan alla pyton är hur vackra som helst!

Hur är fläckpyton annars? De verkar vara lite mindre, men hittade ingen direkt information om temperament och skötsel under en snabb googling tidigare idag.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Alla individer blir 167cm :) 

Jag förstår hur du tänker men det är omöjligt att ge ett tillförlitligt svar på det, men ja hanarna blir kortare och slankare i vuxen storlek än honorna, som med nästan alla pytonormar. Det är mycket som spelar in hur fort och mycket en pyton växer, mest beror det på hur mycket mat man ger sin orm, men övermatar man den inte utan håller dom relativt snålt på byten & vintervilar ormen så skulle jag säga att det tar iaf 3-4 år innan du har en adult harrisoni, men den arten växer ganska fort jämfört med andra spilota :) 

Hoppas det var svar nog :) 


128
44
scienta:
Jonas_ skrev:
Alla individer blir 167cm :) 

Jag förstår hur du tänker men det är omöjligt att ge ett tillförlitligt svar på det, men ja hanarna blir kortare och slankare i vuxen storlek än honorna, som med nästan alla pytonormar. Det är mycket som spelar in hur fort och mycket en pyton växer, mest beror det på hur mycket mat man ger sin orm, men övermatar man den inte utan håller dom relativt snålt på byten & vintervilar ormen så skulle jag säga att det tar iaf 3-4 år innan du har en adult harrisoni, men den arten växer ganska fort jämfört med andra spilota :) 

Hoppas det var svar nog :) 




Det var lite mer av det jag ville veta! Låter som att det är värt att satsa på ändå. Vad brukar dessa ligga på i pris? Finns några på marknaden nu, men de är ju adulta djur. I fall man stöter på någon på Sthml-mässan så är det bra att veta om man hittar ett djur som är värt att slå till på!

1662
779
fluffis:
scienta skrev:


Ja, jo. Självklart läste jag din länk! Men tänkte lite mer på vad är mest vanligt att en hane blir t.ex. Det är stor skillnad på 140 och 180 cm i frågan om terrarium-area (i alla fall när man bor i en 1a). Känns lite risky att köpa en orm som sen blir liiiite för stor för att hållas. Men sen om det är så att det tar en 5 år innan den når dessa 180cm så är det ju en annan femma.



Det är som du säger att det brukar ta lång tid innan ormarna blir riktigt långa. Men angående 140-180 cm... ja, det är rätt normalt att ormar kan variera i längd så det får man ta :) Mina favoriter de svarta råttsnokarna kan bli 130-180 cm och det har även hänt att de blivit över två meter. Om du vill kontrollera längden så har jag två tips. Det ena är att du skaffar en redan vuxen orm så att du vet hur lång den är. Ormar växer inte speciellt mycket efter att de blivit vuxna eller vad man ska säga. Andra tipset om du vill köpa en juvenil är att spana in föräldrarna och ta reda på hur långa de är eftersom storleken ärvs. Men några garantier finns inte så det är ändå lite av ett lotteri :)

1662
779
fluffis:
Oj, vad sakta jag skriver. Det hann redan komma två inlägg under tiden jag skrev :)
Nu är det dags för mig att nanna :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

En normalfärgad harrisoni brukar ligga någonstans 500-1000kr, allt beror på färg & täckning :) Helt klart en mycket trevlig rutpyton! 

Förövrigt min sambos första egna orm, en superfin harrisoni granit, så jättebra orm även om man saknar annan erfarenheter av pytons, go for it :D


1662
779
fluffis:
För mig som är snokmänniska så måste jag uppmärksamma den indiska smyckessnoken. Den blir lagom stor och jag har varit sugen på en sådan flera gånger men det har inte blivit av. Folk påstår att det ska vara en aktiv orm som gillar att visa sig. Dessutom är den snygg :)

128
44
scienta:
Av en händelse så fick jag 2 terrarium gratis idag! Den ena är lite större och kommer passa ytterliggare en KP. Men det mindre (65*34*50 cm L*D*H) vet jag inte riktigt vad jag ska stoppa in i. Har funderat på ödlor också, men vill inte dras med insekter.

Ska försöka ta mig tid en dag framöver och kika på fluffis länkar för att se om det nämns några passande förslag till lilla terrat!

343
119
Salig:
Bambusnok tror jag kan passa däri, eller en trynsnokshane. :)

85
88
AniMaL:
Tycker du ska ha korall kobror i det lilla ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild