Poecilotheria striata

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

21
1
tamfor:
Hej

jag hade redan två vuxna spindlar men måste lämna de i Schweiz när jag flyttade hit. Nu har jag köpt mig en Poecilotheria striata som är 2 år gammal. Hon är ju sååå liten :) iaf så hade jag alltid problem att bottensubstratet torkade ut, hur gör ni? Byter ni ofta?

Han sa hon äter 3-4 ggr i veckan, är det inte lite ofta? Jag vet att man ska hålla koll på abdomen. Men eftersom jag aldrig haft en juvenil spindel vill jag inte göra fel.

Tack på förhand


544
424
Gibblo:
Jag matar alla mina spindlar efter hur de ser ut, i ditt fall med en P. striata så ska trädlevande spindlar ha något mindre abdomen än marklevande/grävande, detta pga att de ska kunna hålla sig smidiga hoppandes uppe i träden utan att trilla ner och slå ihjäl sig hela tiden.

Svårt att avgöra hur stor din spindel är eller ser ut, utifrån bilden du postade, men ge den så ofta den vill ha sålänge den växer och inte blir tjock.

Trädlevande spindel som sagt så substratet behövs inte bytas mer än 1 gång om året, köp naturell torv på bauhaus eller dylikt för 25kr, fukta ett par gånger i veckan, folk brukar tro att poecilotheria är någon regnskogsspindel och ska ha det jättefuktigt vilket inte är fallet. De flesta lever i semitorr halvskog runt om i Indien och Sri Lanka.

Ang naturell torv så har det en fin förmåga att suga åt sig fukt och släppa iväg den lite i taget. Vill man binda fukten ännu bättre kan man blanda i lite sand i torven.

Poecilotherior brukar leva i hålor i träden så den bästa setupen man kan göra för en poecilotheria (enligt mig) är att ha en burk som är något högre istället för bred och stoppa in en ihålig barkbit som de kan bo i.

Här är min typiska setup till min P. metallica som exempel (men det ser inte ut så till alla mina trädlevande dock)



Lycka till

21
1
tamfor:
Tack för ditt svar. Ja jag hade en spindel med svamp på abdomen förmodligen för att det var för torrt ett tag. Försöker ta en bild senare när hon kommer ner lite, hänger i tacket för tillfället :) hon är ca 7-8cm när hon lägger sig rak.



544
424
Gibblo:
tamfor skrev:
Tack för ditt svar. Ja jag hade en spindel med svamp på abdomen förmodligen för att det var för torrt ett tag. Försöker ta en bild senare när hon kommer ner lite, hänger i tacket för tillfället :) hon är ca 7-8cm när hon lägger sig rak.





Låter inte som svamp då svamp frodas i fuktiga miljöer, men det kan ju ha varit någon annan åkomma? Låter konstigt så jag låter det vara osagt, vad det kan vara :)

21
1
tamfor:
jag var hos en veterinär och han tog prover och rechercherade lite. Jag fick en salva och det gick bort sen iaf...

544
424
Gibblo:
tamfor skrev:
jag var hos en veterinär och han tog prover och rechercherade lite. Jag fick en salva och det gick bort sen iaf...



Jaha där ser man. Men lycka till i alla fall :)

21
1
tamfor:
Tack. Skönt att ha en åttaben igen! 

13
8
mysko:

Kan uttorkingen ha något med ventilationen på burken att göra? att det är för mycket. Vet att på mina exoterra får jag iaf täcka över hälvten av nät taket för att hålla en bra fuktighet

Ser inte på bilden men bara en tanke :)


21
1
tamfor:
Jo det kunde det varit. Får se hur det blir med denna men längre fram ska hon få en större bur.

1275
1724
Falk:
Bli inte biten bara:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild