Överviktig eller gigant?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Marenkh:
Hej,

min leopardgecko väger 90 gram, och det vet jag är ganska mycket för en hona. Det jag undrar på, är om hon är en giant eller bara en stor gecko? Jag vet tyvärr inget om hennes genar. 

544
424
Gibblo:
Vad innebär "giant"?

Ändrade rubriken till "gigant". /Peter54

1159
624
Temla:
Dom kallas Giant, det är en framavlad extra stor leopardgecko. 

544
424
Gibblo:
Temla skrev:
Dom kallas Giant, det är en framavlad extra stor leopardgecko. 


Tack!

104
29
Amandarinen:

För att klassas som en Giant, så ska ödlan, inom sitt första levnadsår uppnå en vikt på 60-90 gram (0.1/hona) eller 80-110 gram (1.0/hane), så storleken spelar inte lika stor roll som vikten. 

Du nämner också att du inte vet om bakgrunden och anlagen för din ödla och då kan du alltså inte säga att din ödla är en giant, för även om din leopardgecko passerar 100 gram i vikt så kan den inte klassas som en giant utan att veta föräldrarnas morpher och deras anlag. 

Alla har olika syn på hur en ''välmående'' leopardgecko ska vara men i mina ögon tycker jag att den väger lite för mycket. 


333
97
leolina:
Och jag håller inte alls med Amandarinen om att den skulle väga för mycket...

Leon på bilden ser ut att vara den mest välmående leopardgecko jag sett på länge. Stor och vacker men absolut inte fet. Ger ägaren en rejäl klapp på axeln då det var väääldigt längesedan jag såg en leopardgecko i så fint skick :D


429
254
JACLAR123:
Jag förstår vad Amandarinen menar. Att svansen är väldigt stor, för att vara på den kroppen. Utan att den kanske skulle inte vara lite mindre. Som jag tror, det du menade.
Smatidigt så är han väldigt välmående. 
Jag är rädd ibland att övermata min Leopardgecko. Man vill att de ska kunna leva normalt. Bilden här nedan, tycker jag att svansen är lagom stor för kroppen. Denna Leopardgecko är min :D

7
1
Marenkh:
Tack så mycket för svar!? Jag ger mina två precis det samma, men hon här är mycket större enn min andra. Derför jag undrar? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild