BCI juvenil vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

544
424
Gibblo:
Hittade mig en riktigt fin liten 3-månaders kungsboa på mässan i Kristianstad, tror det var värnamo zoo som sålde henne till mig. (kommer inte ihåg för han hade glömt uppfödningspapperna så han skulle skicka hem papper till mig)

Jag frågade om hon åt dött och han sa att man fick locka henne lite men att hon åt det..

Lät henne vara några dagar så hon fick bo in sig lite då hon var lite rädd och stressad när jag fick hem henne.
Har erbjudit henne mat två gånger och hon luktar lite på det men visar därefter inget intresse, hon är ju ganska liten och borde ha velat äta vid detta laget men det verkar svårt med dött och levande kan jag nog inte ens få tag i.


Jag har faktiskt aldrig haft ormar som har varit kinkiga med maten och min tigerpyton är som en soptunna, jag trodde hon skulle komma igång efter en vecka men det verkar inte så. Så jag är lite kluven här.

Överlag så kommer hon ut och rör på sig när lampan släckts, spelar med tungan och är nyfiken så hon verkar vara en frisk liten orm i övrigt, förutom att hon är lite skygg men det är ju inget konstigt för en 3 månader gammal boa.

Vad säger ni?

218
47
asus:
mata på kvällen alternativt natten, brukar vara mer fart i dem då :P

544
424
Gibblo:
asus skrev:
mata på kvällen alternativt natten, brukar vara mer fart i dem då :P




Det är det jag gör, nattmat till nattormar :) Men hon vill inte ha ändå..

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Mina ormar jag fick hem från expo syd har jag inte ens tänk tanken att mata än :) Jag tycker folk har alldeles för bråttom att försöka mata ormar som bytt miljö & haft en stressig tid på mässan + resan hem, ta det lite lugnt 2 veckor till du innan du provar är mitt tips :)

I dom flesta fallen där en orm inte äter hemkommen efter en mässa är det stress som spelar in, när man minimerar stressen under en längre tid så brukar ormen komma igång med maten. Jag hanterar inte djuren någonting första 2 månaderna, är knappt i rummet där ormarna står, är jag därinne rör jag mig försiktigt varje gång, jag öppnar försiktigt och byter vatten eller plockar bajs sen försvinner jag därifrån snabbt för att undvika problem med ormen, låter man dom vara mycket så brukar dom ofta fungera bäst enligt mina erfarenheter.

Hoppas det löser sig!


903
509
Evanjeline:
Tycker också det låter väldigt tidigt för att oroa sig. Om något nytt och obehagligt händer är mat inte nr 1 på prioritering för en reptil, för den kan vara utan mat utan att ta skada ganska länge. (små juveniler och magra eller sjuka djur är så klart ett undantag) Mycket möjligt den inte ens är hungrig än.

544
424
Gibblo:
Jonas_ skrev:
Mina ormar jag fick hem från expo syd har jag inte ens tänk tanken att mata än :) Jag tycker folk har alldeles för bråttom att försöka mata ormar som bytt miljö & haft en stressig tid på mässan + resan hem, ta det lite lugnt 2 veckor till du innan du provar är mitt tips :)

I dom flesta fallen där en orm inte äter hemkommen efter en mässa är det stress som spelar in, när man minimerar stressen under en längre tid så brukar ormen komma igång med maten. Jag hanterar inte djuren någonting första 2 månaderna, är knappt i rummet där ormarna står, är jag därinne rör jag mig försiktigt varje gång, jag öppnar försiktigt och byter vatten eller plockar bajs sen försvinner jag därifrån snabbt för att undvika problem med ormen, låter man dom vara mycket så brukar dom ofta fungera bäst enligt mina erfarenheter.

Hoppas det löser sig!





Det förstår jag och det var därför jag låtit henne vara en vecka. Hade hon varit större hade jag bara väntat längre, men nu var hon så liten och tunn, plus att jag inte visste när hon fått mat sist.
Så jag tänkte bara mest höra med andra reptilkunniga om läget!

Därför försökte jag mata henne efter en vecka, hantering undviker jag också. Jag har inget behov av att dra och klämma i ormar utan låter dem vara i största möjlighet.


Tack för tips.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Mitt inlägg gäller både stora,små,gamla,unga,smala & tjocka ormar :) Låter alla vara minst några veckor och jag har nästan aldrig problem med matvägrande nya individer, det är bara hur jag gör, finns säkert andra sätt också :)

1 vecka är ju ingen tid för en hungrig boa/pyton, även om den är liten & tunn, klart är det extremt kan man inte vänta sålänge men generellt för friska ormar. 


544
424
Gibblo:
Jonas_ skrev:
Mitt inlägg gäller både stora,små,gamla,unga,smala & tjocka ormar :) Låter alla vara minst några veckor och jag har nästan aldrig problem med matvägrande nya individer, det är bara hur jag gör, finns säkert andra sätt också :)

1 vecka är ju ingen tid för en hungrig boa/pyton, även om den är liten & tunn, klart är det extremt kan man inte vänta sålänge men generellt för friska ormar. 




Okej, min erfarenhet rör sig inte så mycket om matvägrande ormar och mina ormar jag haft har kommit igång mycket tidigare men det är väl individuellt antar jag.

Jag avvaktar, tack för hjälpen.

70
86
Realboas:
För det första håller jag med i jonas_ resonemang.

1: När du köpt djuret och kommit hem med det, så placerar du den i en hammarplast låda, med enkel inredning, typ hushålls papper vatten skål och ett enkelt gömsel som är enkelt att tvätta och rengöra med en värme/ kabel under ca 30-40% av bottnen på lådan, försäö att placera lådan så långt ifrån dina gamla djur, gärna på en plats där det är lungt, utan onödigt spring, du kan även lägga en tunn handuk över så att det blir lite mörkt, ev ställa den i en gadrob. sen stör du djuret så lite som möjligt, annat än att du gör det vanliga sysslorna, byter vatten/ plockar bajs etc, låt den stå så i minst två veckor gärna 3 om djuret inte är allt för avmagrat. Sen börjar du försiktigt erbjuda fodret i lådan, ta inte upp den och flytta den utan låt ormen vara kvar i lådan, vägrar den fortfarande ta fodert kan du göra ett litet snitt i skallen på musen och trycka ut lite hjärn substans, detta triggar ormen att hugga, tar hon det inte ändå så lämna det under natten i lådan och låt henne vara tills morgonen, skulle hon fortfarande då inte tagit maten, så vänta ytterligare en vecka innan du upprepar och testar igen, låt henne fortfarande vara ifred 0.0.0.0 hantering. Hon kommer ta bytet till slut det är jag övertygad om det gäller bara att ha lite is i magen och ta det lungt. Sen finns det dom ormar som helt enkelt aldrig kommer igång riktigt med maten, trotts det säljs dom på mässor och dyligt, vilket ger den nya ägaren lite mer jobb.. Nästa steg är tyvärr levande för att trigga igång henne, efter dom fått ett mål levande föda brukar dom flesta kicka igång ordentligt men dock inte alla tyvärr, där finns ett litet antal som aldrig kommer igång utan svälter ihjäl hos den nya ägaren tyvärr. Men låt oss hoppas och hålla tummarna för att hon inte tillhör den procenten. Boas brukar vara matkvanar, så hon kommer säkert igång. Lycka till

544
424
Gibblo:
Tack för svar, hon åt faktiskt för ett par timmar sedan för första gången. Jag la henne i en låda med bytet och la en handuk över lådan, lät henne vara någon timme och sedan var det ingen mus kvar i lådan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild