Växter till skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
2
Violet:
Vilka sorters levande växter kan en ha i terrariet hos en skäggagam, utan att den kan skada sig varken av att klättra på växten eller äta på den?
Jag har läst någonstans att yukka palm och vanlig aloe vera ska vara ofarligt, men jag känner mig lite osäker på det.
Annars borde det ju fungera hyfsat att ha kruksallad, det kan de ju äta på, men det är inte så jättesnyggt och börjar väl ruttna efter ett tag också...

Några tips och idéer?

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Aloe vera-plantor har jag haft i skäggagamsterrarium, funkar jättebra, även riktigt fina om du frågar mig :)

Finns säkert en hel hög med växter som funkar till varmare & torrare klimat, hoppas på lite tips i tråden. Jag har mest terrarium med hög luftfuktighet i.


2966
1645
Hoggaforfan:
Aloe Vera smakar inte gott obehandlad. Jag var tvungen att testa. Men annars borde det fungera finfint. 
Aloe, Lithops och sedum-släktena bör ju fungera i miljön och hittar inget att de skulle vara giftiga. Alla växter med tjocka blad är ju anpassade för torrt klimat.
En kaktus med grova taggar på bör fungera fint med. 

444
153
jpson67:
Titta i mitt bildarkiv, där står det 2 sorters AloVera

28
2
Violet:
Men aloe vera kan ju ha ganska vassa taggar och skäggisar är inte allt för smidiga alltid. Kan tänka mig att de kan rispa sina magar när de klättrar. Sen finns det väl giftig aloe vera också? Men såna som en kan smörja sår med borde ju vara rätt ofarliga om de äter dem, eller? Haha kul att du har testat att äta det Hoggaforfan. Jag skulle inte våga ha en kaktus! Varit rädd för att komma hem till ett skäggisspett en dag. 

Min lilla skäggis har ju plastväxter som det inte går att slita loss löven från, så han inte äter dem, men det hade ju klart varit snyggare med riktiga växter.

456
200
isdrake:
Olika sorters suckulenter utan taggar (dvs inga kaktusar) lär fungera fin fint. Dom brukar fixa torra klimat också. :)

28
2
Violet:
Men är det inte farligt om de äter dem?

155
39
kosinuss:
 Ettersom aloe vera har blitt nevnt så er aloe barbadensis giftig for dyr sier dem. Og det er jo over 250 arter aloe vera slekter. Jeg har selv brukt aloe vera til min skjeggis. Men ikke klart og få dem til og leve så lenge i terrariet.

2966
1645
Hoggaforfan:
Alltså de har fjäll på hela kroppen så taggar är inga problem. Enda stället de kan skada är ju ögonen om det är långa taggar. De väger inte så mycket så trycket de har på tex taggar är ju väldigt lite jämfört med oss så vad som är vasst för oss är ju inte vasst för dem.
Men såna småtaggiga kaktusar som ser ludna ut hade jag inte vågat ha med djur, de däremot känns som en säkerhetsrisk både för djur och människa.
Som du säger den aloe veran för sår bör ju vara ogiftig och den är ju snygg med.

Sen är det ju svårt att veta vad som är giftigt och inte giftigt för djur. Jag har en teori att giftiga växter oftast smaka illa så djuren äter ändå inte dem. Ökendjur klarar dock väldigt mycket, de har liksom inte råd att vara petiga i sin livsmiljö.
Ibland tror jag man glömmer bort att de faktiskt klarar sig fint i det vilda med vassa stenar, kaktusar och annat :-)

28
2
Violet:
Jag är alldeles för nojig med min lilla skäggis för att våga ha vassa eller eventuellt giftiga saker till honom. I det vilda sorteras väl de ut evolutionärt om de är dumma nog eller inte tåliga nog att klättra på vassa saker. Husjdur blir väl i lag bara dummare och mindre försiktiga ju mer de avlas, haha.

Men ja, om det inte är en supervass kaktus eller en småtaggig så kanske... 
Jag ska kolla upp mer kring aloe vera vilka som är giftiga och inte. Det finns ju folk som smörjer sina reptiler med aloe vera salvor om de har problem att ömsa. 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild