Lera till bakgrund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
200
isdrake:
Finns det någon form av lera eller någon slags massa man kan använda till att göra bakgrunder? Skulle vilja testa något nytt. 

17
1
Heba:
Kan detta vara något www.crtzoo.com/terrapuzzle-clay-sandyellow-45kg-p-3513-c-374.aspx

187
221
Moova:

Jag har gjort en bakgrund till ett mindre terrarium (ca 40*40*45) i helglas i vanligt spackel. 

Spacklade och lät torka i 3 omgångar innan det blev som jag ville ha det. 

Sen målade jag några lager (som fick torka emellan varje lager) med våtrumsfärg för att hålla fukt från att gå in i spacklet. 

När jag målade sista lagret med våtrumsfärg (terrariet låg på "rygg" under hela prosessen) så strödde jag sand över hela bakgrunden och lät torka några dagar innan jag tippade terrariet upprätt och hade en bakgrund som såg ut som sandiga klippor :) 

 

Dock va det endast ett pyssel project och jag har aldrig haft djur i detta terrarium än. 

Har alltså ingen erfarenhet om detta skulle vara giftigt på något sätt men många använder ju spackel till att täcka hål och öppningar i andra terrarium så tror inte det skulle vara farligt efter att det är ordentligt täckt med våtrumsfärg. 


2966
1645
Hoggaforfan:
Spackel är lugnt vad jag kan minnas. Våtrumsfärgen är väl inte antimögelbehandlad?

1662
779
fluffis:
Danskarna har ju någon sort som jag har sett på Rödovremässan. Minns inte vad de eller det heter tyvärr.

187
221
Moova:

Ingen aning om våtrumsfärgen faktiskt, min syster är målare så hon köpte den åt mig, jag har dock haft växter i det tarrariumet med spackel och inte märkt några problem. 

Sedan använt våtrumsfärgen i andra terrarium av både glas och trä utan problem :) 


2966
1645
Hoggaforfan:
Växter klarar nog antimögel men ok, jag mindes inte så undrade bara men då är det nog lugnt :-)

31
6
slowfox64:
naturell kattsand, är ren bentonit (lera) i det, fungerar bra till regnskogsterrarium med duschsystem

456
200
isdrake:

fluffis skrev:
Danskarna har ju någon sort som jag har sett på Rödovremässan. Minns inte vad de eller det heter tyvärr.


Terraform heter det vill jag minnas men jag hittar inte deras hemsida längre. :/

 

 


2966
1645
Hoggaforfan:
isdrake skrev:

Terraform heter det vill jag minnas men jag hittar inte deras hemsida längre. :/

 

Hoggapedia to the rescue ;-)
www.dukalege.dk/

Krävde lite spårbete
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild