Leopardgecko - foder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

347
220
Newton:

Läst på flera ställen att leopardgeckos förutom insekter äter musungar.

Är det något som man bör ge dem? - Tänkte på variationen.
För mig är det inget problem att ge dem det, men tänkte mer om man kunde avstå och hålla sig till insekterna eller om man bör söka upp en leverantör :)


340
91
Copa:
Musungar innehåller mycket fett så det brukar man bara ge till gravida honor och undernärda djur.. Inget man bör mata med som variation

347
220
Newton:

Copa skrev:
Musungar innehåller mycket fett så det brukar man bara ge till gravida honor och undernärda djur.. Inget man bör mata med som variation



Tack, då behöver jag inte bry mig om att skaffa hem musungar :)



903
509
Evanjeline:
Det är bara onödigt över lag att ge pinkis, finns bättre fettrika insekter att mata med till även undernärda och gravida. Pinkis ska bara användas i absolut nödfall enligt mig. De har nästan inget kalk i sig eftersom skelettet inte är färdigt, och alldeles för mycket fett. Det är inte heller något de äter i det vilda. Jo visst om de skulle råka komma över ungar av någon gnagare kommer de ju försöka ta dem, men det hör nog inte till vanligheten.

1159
624
Temla:
Jag blir galen av all motstridig info. skratt

* Många säger att pinkies inte är bra, medan andra säger att de är nyttiga att ge ibland och innehåller mycket kalk.
* Många säger att man inte ska ge hund- och kattmat, apelsiner eller för mycket morötter till sina foderdjur, medan andra säger att det är ypperlig kost till foderdjur.
* Många säger att zophobas är feta och ska bara ges ibland, medan andra säger att de är giftiga och ska aldrig användas som foder. 
* Många säger att det finns risk att smittas av salmonella om man inte är noga med handhygienen, medan andra säger att man i stort sett måste "äta" skiten för att bli smittad och att hålla på och tvätta händerna jämt är onödigt.
* Många säger att kalk med D3 inte får ges vid varje matning pga risk för överdosering av D-vitamin, medan andra säger att det är ok att använda vid varje matning. 
* Många säger att man ska uppsöka veterinär vid sjukdom, medan andra säger att veterinärer inte kan något om reptiler och att ge dom t.ex. antibiotika antingen tar livet av dom eller gör dom ännu sjukare. 
* Sen ska vi inte tala om alla olika åsikter gällande bottensubstrat, en hel vetenskap i sig. 

Frustrerande. Vem ska man tro på? Argh!!!  Tror jag ska skaffa en kanin istället. hahaha

903
509
Evanjeline:
Temla hur kul hade det varit om man hade för lätt för sig;>

1159
624
Temla:
Hihihi... vet inte. Men livet hade varit lite lättare iallafall. 

347
220
Newton:

Temla skrev:
Jag blir galen av all motstridig info. skratt

* Många säger att pinkies inte är bra, medan andra säger att de är nyttiga att ge ibland och innehåller mycket kalk.
* Många säger att man inte ska ge hund- och kattmat, apelsiner eller för mycket morötter till sina foderdjur, medan andra säger att det är ypperlig kost till foderdjur.
* Många säger att zophobas är feta och ska bara ges ibland, medan andra säger att de är giftiga och ska aldrig användas som foder. 
* Många säger att det finns risk att smittas av salmonella om man inte är noga med handhygienen, medan andra säger att man i stort sett måste "äta" skiten för att bli smittad och att hålla på och tvätta händerna jämt är onödigt.
* Många säger att kalk med D3 inte får ges vid varje matning pga risk för överdosering av D-vitamin, medan andra säger att det är ok att använda vid varje matning. 
* Många säger att man ska uppsöka veterinär vid sjukdom, medan andra säger att veterinärer inte kan något om reptiler och att ge dom t.ex. antibiotika antingen tar livet av dom eller gör dom ännu sjukare. 
* Sen ska vi inte tala om alla olika åsikter gällande bottensubstrat, en hel vetenskap i sig. 

Frustrerande. Vem ska man tro på? Argh!!!  Tror jag ska skaffa en kanin istället. hahaha




Ja, det är så mycket man undrar, främt för att många faktasidor inte alls säger rätt saker.

Därför är forum bra, där finns oftast folk som har erfarenhet av foder/bottenmaterial och kommer med konkreta tips..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild