Lack till egen bakgrund osv

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
6
guppytjej:
HAr tänkt o göra egen bakgrund o sånna saker till terrariet som är på ingång, har fått mycket tips av o kolla i alla trådar här men just lackfrågan har jag inte fått svar på.

äst om epoxy lack o båtlack (ej 2 komponents) men när jag var rnt i massa affärer (bygg, hobby o biltema osv) så finns inget av dessa, så vad använder man o vart får man tag på  det? (ska vara i regnskogs så måste tåla fukt).

2966
1645
Hoggaforfan:
Vad ska du måla med och vad ska du ha i terrariet?
Jag har målat med akrylfärger i mitt grodterrarium så det bör räcka men för säkerhetsskull så lackade jag där vattenfallet ska gå med PVA-lim. Får se hur det håller. :-)

31
6
guppytjej:
JAg målar med akrylfärg (det är crested geckos som ska gå i).

2966
1645
Hoggaforfan:
Väldigt osäker på om de behöver lack eller ej, har ingen erfarenhet av dem men verkar inte vara särskilt destruktiva djur. Kan ju räcka med ett ordentligt lager grått akryl i botten (Chlas Ohlson har)
Finns ju akryllack men den är ganska dyr, 55:- för 100ml om det bara är lite du ska göra.
2-komponents epoxylack ligger ju på 300-350:- litern

31
6
guppytjej:
det är bakgrund, hyllor, grottor o skålar jag gjort (skålarna är jag osäker på att jag ska använda)..

Har varit runt idag o frågat efter just epoxy men ingen vet vad det är så verkar inte finnas här (eller har det nått annat namn med?)

på ett annat ställe fick jag tipset om 2 komponents båtlack från biltema kan det funka? (var ett akvarieforum så).

2966
1645
Hoggaforfan:
Konstigt att de inte vet vad det är, tillhör inte det allmänbildningen? :-P
Tyvärr är ämnet epoxy gigantiskt så gå runt att fråga efter det kanske kan ge lite förvirring.
Det borde det göra, speciellt om det kommer från akvarieforum. De brukar ha sjuk koll då fiskar är väldigt känsliga. Det är troligtvis en epoxy-förening de menar men är den lösningsmedelbaserad så bör du inte måla med den inomhus och helst med munskydd på. 

31
6
guppytjej:
Han som tipsade om båtlack rättade isg o sa båtplast istället antar det är ungifär samma.

218
47
asus:
fernissa klarlack ? finns på burk som man penslar / blanda ut med thinner och kör med vattenspruta

31
6
guppytjej:
får inte vara för blött för då löses materialet under upp.

508
304
Jonas77:
akrylplymer räkcer oftast
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild