Torra fläckar efter öms

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

190
13
hambergaren:

Någon som fått torra fläckar efter öms?

Min kp fick några torra fläckar efter han ömsade idag. Han ömsade i delar men allt skin verkar ha lossnat för han har legat i badet hela dagen.
funderar på om det har varit för torrt för han brukar alltid att ömsa helt annars. enligt min digitala hygrometer så har de legat mellan 60-70%. Satte in en extra idag för funderade på om hygrometern visat fel.

Men nu så har är det några små fläcker på huvudet som är lite gråare. ser torra ut, men jag tycker inte det ser ut som ömsskinn dock. Någon som vet vad det kan vara?


190
13
hambergaren:



Här är en bild också. inte värdens bästa men de syns lite.

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag tycker det verkar som ömsskin lätt fastnar på just de ställena, har du provat att skrapa lite med nageln och kolla att det inte är det?

478
592
Rottenroth:
Spraya huvudet lite och vänta en 5 minuter så kan du försöka gnida fingrarna där, självklart så att den inte tar skada men är det gammalt öms så släpper det rätt enkelt.

190
13
hambergaren:

Han har legat i badet sen igår så tänkte låta han ligga där tills han är klar. För det lossnar nog av sig självt. såg idag att det lossnat små bitar som jag inte såg igår att han hade.

så fort han inte badar mer så ska jag kolla över han om det är skinn kvar :)

tack för era svar!


190
13
hambergaren:

Jag har sprayat i terrariet lite extra och han har själv mant legat mycket i vattenskålen men ömset har ändå inte velat lossna. Idag fuktade jag ettt örngott och stoppade in han i det och han har legat i det en timma och det ligger i terrariet så han kan gå ut själv när han vill.

Jag försökte också idag att pilla bort ömset på huvudet men det vill inte lossna. dock känns det att det är torrt och att det är öms.

Är det bara att fortsätta med att lägga han i örngott tills det släpper?

Vet att det inte är bra om det är fuktigt för mycket för då kan det bli bukröta istället.


190
13
hambergaren:
Kan det lossna vid nästa öms?

2966
1645
Hoggaforfan:
Jadå det kan det göra. Inget man behöver jobba för att ta bort om det inte är över ögonen. 

190
13
hambergaren:
Okej tack då hoppas jag att det om inte annars lossnar när han ska ömsa igen. För känns inte så bra att ha för fuktigt hela tiden heller. luftfuktigheten gick snabbt upp till 85% bara av att stoppa in den fuktiga kuddfodralet. :)

741
681
Binks:
Ja de är ju inte bra om ömset sitter kvar till nästa ömsning.
Kroppen deras ger ju ifrån sig extra fukt för att bli av med ömset, och är det då för mycket och för länge så gör de sig av med en hel del västska vilket inte är helt bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild