Terrariebygge för första gången!! (ett skrik på hjäääälp)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
Becciiizzzz:
Hejsan allihopa!

Det är såhär att jag tänkte testa bygga ett terrarium till min Kungspyton men har verkligen "0" koll, alltså verkligen ingen aning om hur jag ska göra.

Så nu vänder jag mig till kunnigt folk här inne om lite hjälp :)

Ska det vara reglat eller icke reglat?
Materiel väggar, botten etc?
Typ av lampor?
Speciella färger att använda?
Silicon?
Spik?
Limma? 
Hjälp?
Glas? var får man tag i sådant?
Vart köper man allt materiel billigast?
Tål det
fuktighet?
Förrvirrad...
Värme?
Ska man måla invändigt? 
Gaaaahhhh....

Har jag glömt något? Att tänka på, bra att veta?

Okej, som ni ser, jag har ingen aning och behöver just eran hjälp, såååå BRING IT ON!!

Mvh,
Confused girl..





2966
1645
Hoggaforfan:

Ska det vara reglat eller icke reglat? Beror på form och storlek
Materiel väggar, botten etc? OSB, plywood eller formplywood (kallas oftast formplyfa) (i prismässig ordning)
Typ av lampor? 1st Solar Reptor HID för värme och UV och LED från tex Terrajova.eu
Speciella färger att använda? Vattenbaserade, akrylfärger är bra
Silicon? Glassilikon eller akvariesilikon. Under inga omständigheter våtrumssilikon
Spik? Nä träskruv
Limma? Gör du med silikonet
Hjälp? Finns här
Glas? var får man tag i sådant? Glasmästaren men ring runt för de kan skilja mycket i pris. De har även skjutlister
Vart köper man allt materiel billigast? 
Tål det fuktighet? Formplywood tål fuktighet, inte OSB eller plywood
Förrvirrad... är vi alla :-)
Värme? Värmekabel, träs in genom ett litet hål och går att gjuta in om det behövs för ökad värme
Ska man måla invändigt? Behövs inte när det är formplywood men behövs när det är OSB och plywood

Här ser du hur stort det behöver vara:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Och här har du 2 olika ritningar till terrarium:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium


7
1
Becciiizzzz:
Haha, med andra ord passar nog formplyfa mig bäst. Men ska det skruvas ihop sen silicon i alla hörn etc?
Tänkte ett terrarium på 1,5m kanske?


2966
1645
Hoggaforfan:
Nej det enda som egentligen behövs limmas är ju skjutglaslisterna annars är det bara om du behöver täta om det blir en springa. Men det skadar ju inte att lägga en sträng längs med kanterna i nederkant i alla fall där man har bottensubstratet.
Du klarar dig utan reglar om du tar en snygg gren och satt som en stötta i mitten framme vid glaset mellan golv och tak.
Alternativt att du reglar framsidan, ramar in glaset så att säga. Minsta möjliga jobb men då kan du ställa saker på det utan att vara rädd :-)

7
1
Becciiizzzz:
Ah okej. Kanske borde regla hela terrariet istället? Tanken är inte att ha massa grejer stående på det.

2966
1645
Hoggaforfan:

Behövs bara om du vill sitta på det ;-)
Det funkar säkert utan stötta men har du det så har du lite extra säkerhet om du skulle vilja ställa något på det, tex ett annat terrarie. Det blir stabilare än man tror men just om det hänger lite i framkant så hamnar ju den vikten på glaset, i bakkant kan du faktiskt sitta på det utan problem för där har den ju stöd av bakkanten och sidorna.
Sen slipper du ju ha övre och undre frontdel om du följer ritningarna jag länkade till men du behöver måla reglen. 
Reglar i förstör lite den estetiska miljön tycker jag med.

Det finns många sätt att bygga och inget är perfekt ;-)


903
509
Evanjeline:
Vill bara nämna att solar raptor hid är nog liiite i överkant för en kungspyton;D

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Kul att du ska bygga eget terrarium! Sen jag fick ihop min första burk för 15-20 år sedan har jag inte kunnat sluta bygga mina egna terrarium :) Verkligen roligt & jag gillar formplyfaterrarium mer än glasburkar, men det är nog en smaksak..

Jag tänkte egentligen inte komma med så många tips i den här tråden utan vill mer tipsa dig om att söka runt i forumtrådar om byggen, finns väldigt många bra,intressanta trådar om terrariebyggen, bara börja söka så finns all information du kan önska + lite till :)

Lycka till! 


218
47
asus:

ett tips e ju att köra med osb skivor och reglar om de e första gången, reglarna förstör utseendet lite ja, men det kostar inte skjortan :P

skulle du klanta dig o göra fel med skivorna så kostar det inte så mkt med en ny :)


jag kör med osb och reglar sen tryckte jag dit några tjocka lager klarlack på insidan bara :P

reglarna ska döljas av bergsvägg sen :P


2966
1645
Hoggaforfan:
Evanjeline skrev:
Vill bara nämna att solar raptor hid är nog liiite i överkant för en kungspyton;D

hehe kanske jag som tänkte fel där. Lätt att glömma bort vilka som behöver UV och vilka som klarar sig utan
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild