Mjölkvalster?! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

35
11
Flurk93:

Jag har råkat ut för något mindre roligt för första gången. Jag är nästan helt säker på att det är mjölkvalster som krupit från kackerlacksodlingen och nu är de ÖVERALLT! 

Jag har torkat av och dammsugit allting en gång men nu är de lika många som innan. Någon som har ett bra tips på hur man kan bli av med dem?
de är i 4 olika foderdjursodlingar, i hela det skåpet, utanpå skåpet och kryer nu runt på vissa terrarier och gud vet vart mer...  

Jag funderar på om man kan spraya ättika då de är på så många jobbiga ställen och att ställa ut foderdjuren under natten då det är kallare? eller kan man köra med hårtork? de ska inte gilla när det är för torrt....

 

tips på allt uppskattas!!!


232
94
anamidnatt:
Visst är de trevliga? Jag har förhoppningsvis kommit in i avslutningsfasen utav min kvalsterinvasion hemma, Jag har i princip torkat av alla ytor utanför terrariet med kvalsterdödande medel och såpa. Kör med fläkt på fullt ös i rummet för att luften ska cirkulera och så att det blir svalare. Jag fick mögelkvalster från mjölmaskodlingen, men skulle inte förvåna mig om det är det du har.

Jag avlivade alla mina mjölmaskar genom att dränka dem ute i trädgården, lådan fick också stanna ute. Kastade allt substrat som var i terrariet och just nu får min skink nöja sig med hushållspapper då jag inte vill ge krypen en minsta chans att hitta mat eller skydd.

Saker kvalsterna älskar:
mat (vilket de verkar kunna hitta lite överallt)
vatten/hög luftfuktighet
varmt (ca 35-40grader)
dålig luftcirkulation (vilket även resulterar i mögel = mums)

Så vill man bli av med dem är det bara att städa, städa, städa och eliminera allt som får dem att trivas så mycket det bara går.

232
94
anamidnatt:
Har också insett att när de inte hittar vad de behöver så börjar de vandra en bit, så lika bra att behandla en bra bit utanför källan.

Och ställa ut för att det är svalare kan funka men då måste det nog stå ute rätt länge då äggen överlever ganska mycket, de klarar sig nämligen även under fryspunkten.

343
119
Salig:
Jag kastade mina flugodlingar som hade dessa hemska kvalster och dammsög ÖVERALLT där jag såg dem i dagar. Tillslut minskade de i mängd och försvann. Tack och lov... Mina föräldrar ville nästan kasta ut djuren "för de drog till sig ohyra"

35
11
Flurk93:
altså jag har ju 4 terrarier som de har börjat krypa på :O och de har ju fogger och MASSOR av inredning! det är high-tec vivarium lixom så ITNE lätt att rengöra.... nu prayade jag stark ättika på allt tänkbart, inte i terrarierna dock för jag har inte sätt något i dem än iaf :O HOPPAS HOPPAS! 

232
94
anamidnatt:
Är där fukt eller annat i terrarierna så kommer de ju försöka göra allt de kan för att komma in där, som en barriär kan man ju smeta en sträng med vaselin för att ''hägna in'' terrarierna så att kvalsterna inte når dem.



annars, om inget annat funkar så antar jag att man får plocka ur de viktigaste växterna och kanske ha dem utomhus ett tag, torka ut terrariumen helt så de blir snustorra och ha det så ett bra tag och se till att där är svalt och rikligt med ventilation. sen får man helt enkelt sätta in ev växter som man lyckats rädda och köpa nytt av det som inte går att rädda. kvalster är verkligen det värsta som finns, och det kan vara svårt att bli av med, Just dessa verkar ju inte göra skada på reptilerna, men de är ju så sjukt äckliga när de är i princip överallt :(

508
304
Jonas77:
Har man flugodlingar eller andra mindre odlingar så kan man ju om man är orolig ha dem stående i ett vattenbad med en droppe diskmedel i.

Är det RIKTIGT illa så finns det ju spray som fungerar bra på insekter och kvalster, ta ut djuren ur huset och ge hela huset en omgång. Kom tillbaka efter några timmar och vädra ut.

343
119
Salig:
Jag slängde kultrerna och dammsög bara möbeln burkarna stod på samt utsidan av burkarna. Torkade av möbeln med klorin. Det lär hjälpa men det kommer ta ett antal dagar/veckor beroende på hur illa det är. Ha inte kulturer varmt och i närheten av fuktiga terrarier! Ett tips jag själv har tagit åt mig.

232
94
anamidnatt:
Man lär sig ju bäst den hårda vägen ibland tyvärr :/

356
177
krypet:
Jag har haft besök av dessa tidigare. De är inte roliga! Om jag minns rätt var det bara i foderkulturerna det blev problem. Bananflugor var det väl bara att börja om med. I kackerlackor, mjölmask och liknande bytte jag allt substrat och ökade ventilationen. Någon burk fick stå i vatten med diskmedel för att undvika att kvalatren tog sig vidare. Det gick rätt kvickt att bli av med dem efter det. 
Jag slängde inte ut inredning i terrarier i övrigt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild