skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
sweripper:
Har en liten fråga.
Duger 90x45x45 åt en skäggagam? 

108
19
Lindstrom:
Rekomenderat är väll runt 150x och upp, minst 120 skulle jag säga, :)

11
0
sweripper:
Lindstrom skrev:
Rekomenderat är väll runt 150x och upp, minst 120 skulle jag säga, :)

men skulle det duga i början så får man köpa nytt om han blir för stor?:)

108
19
Lindstrom:
Ja vi fall det är en liten unge så då ser jag inte de som någon fara! :)

11
0
sweripper:
Lindstrom skrev:
Ja vi fall det är en liten unge så då ser jag inte de som någon fara! :)

bra :) 
hört att man inte ska ha sand om dom är för små, är det sant?:)

1159
625
Temla:
En fullvuxen skäggagam blir ca 50 cm lång och då ska terrariet vara minst 0,90 kvm (typ 150x60) men helst större. 

Läs mer här: www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80 

424
32
samthe0ne:
sweripper: det viktigaste är att man inte ska ha vattenbindande sand då det kan bilda klumpar i magen och på så sätt orsaka förstoppning. Jag har en blandning av 2/3 blästersand och 1/3 torvjord. Det ger vissa möjligheter att gräva samtidigt som att torven, om de skulle få i sig av den, bryts ner naturligt i magen.
Finns mycket att läsa på www.morion.com/teo

108
19
Lindstrom:
Ja visst skulle de vara bättre med något  som inte är sand, men tror verkligen inte det händer så ofta att skäggagamen får så mkt sand i sig, det beror på ifall du lägger sallad och fodret rakt på sanden, men annars ser jag inte att sand är ett problem. Skäggagamer brukar inte så ofta slicka på sanden, men när de väl händer så får dom bara något enstaka sandkorn i sig.

För mig har de inte varit några problem och känner ingen som har haft de problemet. Men det kanske har hänt någon men ingen jag känner till. Nu vet jag inte siffrorna på hur många skäggagamer på 100 som får dom här förstoppningarna men det är ju alltid att vara på den säkra sidan med något annat bottensubstrakt. 
Men antar att det är från skäggagam till skäggagam också hur mycket sand dom slickar och får i sig. Så du märkar rätt fort ifall du ska byta material till botten :)

Rätta mig gärna om ni tycker jag fel :)

11
0
sweripper:
tack så mycket för alla svar :) 
ska fortsätta läsa på så man får in allt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild