skäggagam vinglar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
3
maxez:
Tänkte fråga om någon vet vad detta kan betyda?

min skäggagam vinglar ibland och när jag såg honom göra det idag så öppnade han munnen också och höll på som att han skulle kräkas och plötslig slutade han..

Äter dåligt, håller sig på ett ställe..

Sedan har jag märkt (kanske naturligt) att mönstret han hade under magen och hakan har försvunnit och det har blivit vitt..

(Värmen ok, terrarie miljön bra, nytt uv ljus..) .. har en till skäggis i samma terrarium och han e som vanligt

504
396
Crippa:
Har den fått i sig all kalk den behöver? Sånt är jätteviktigt! Han kanske stör sig på den andra hanen, man bör inte ha två hanar ihop :) testa att ha dom i varsitt terrarium så kanske han käkar bättre!

Lycka till med ödlan!

151
77
Firemon:
kalkbrist kan få dom å se "onyktra" ut lite vingliga å liksom gungar lite med huvudet från sida till sida.

48
3
maxez:
men han vill inte äta.. vet inte hur jag ska få i han kalk


903
509
Evanjeline:
Testa att ta ut någon av dem och se om han äter när han är ensam? Om den andra hannen trycker ner honom kan det förklara varför han inte vill äta och bara stannar på ett ställe. Har de fått klaktillskott innan när han ville äta?

48
3
maxez:
har tagit ut den andra men han vägrar äta då oxå, jag har gett dom kalktillskott tidigare.. Vi var borta i en och en halv månad och personen som tog hand om dom sa att han gav dom det men man vet ju aldrig till 100%

Dom kanske inte får brist på kalk på så kort tid..


Han bajsade framför mig igår och det ser normalt ut, idag har jag inte märkt att han har vinglat men han lyfter upp bakbenet ibland och sedan frambenet..

Har googlat en del nu imorse .. Funderar på att ta honom till vetrinären el borde jag vänta

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag skulle ha särat på ödlorna & haft dom i separata terrarium, vet du vad dina ödlor har för kön? 

OM det skulle vara stressrelaterat att den ena inte äter pga av att den andra är dominant eller liknande så räcker det inte att ta ut den dominanta ödlan någon minut för att få den andra att äta, dom behöver leva ensamma i några dagar,veckor för att det ska lösa sig.. om det nu skulle vara det som är bekymmret vilket jag inte är helt säker på :)


1228
464
leedragon:
temperature på terrariet kan få sånna effekter, att inte  vilja äta alltså,  är du säker på att allt är som det ska i terrariet?

48
3
maxez:

har googlat lite mer nu och läste lite om uttorkning.. Funderar på om det kan vara det då jag ser nu att en massa sand fastnar på hans tunga, ögonlocken "hänger" .. Nu ser han stel ut och rör inte på sig :(((( 

Jag har städat terrariumet regelbundet, lagt stenar i ugnen osv..  tempen ligger på ca 37grader (har termometer)

Om det är uttorkning vad kan jag göra då för att hjälpa honom?
Dom har alltid haft ett badkar md vatten.

Läste oxå att man kan blanda lite vatten med kalk och spruta in i munnen, stämmr dt att man ka göra så?

Klarar han sig så kommer dom inte mer att bo ihop.


903
509
Evanjeline:
vet säger jag. Det är inte bra att börja spruta in kalk i munnen på honom om du inte vet det är vad som är fel, det stressar i onödan och för mycket kalk är inte heller bra. Dessutom om det är kalkbrist kan en vetrinär ge en injektion som går mycket snabbare för ödlan att ta upp.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild