skadad fiskmås

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:
Idag råkade jag köra över en fiskmåsunge. Jag tror dock inte den åkte emot utan att det blev vinden som ryckte till så vingen blev stukad. Jag tänkte jag får ta in den ett par dagar så den kommer på fötterna och släppa ut den sen igen.
Kan de bära på ohyra som smittar mina reptiler eller möss?
Kommer inte ha dem i samma rum dock.
Någon som vet om ohyra på sånt?



903
509
Evanjeline:
Nej den ska inte kunna smitta något som du har hemma. Det enda jag känner till som kan smitta från fåglar är papegojsjukan och det kan bara smitta människor. Det är inget som finns hos våra vilda fåglar heller. Fågelinfluensa också I guess. Kan den fälla ihop vingen?

2966
1645
Hoggaforfan:
Löss ska väl vara ganska vanligt på fåglar har jag förstått men det kan vara fel.

903
509
Evanjeline:
De lössen kan bara leva i fjädrar dock.

190
13
hambergaren:
Tack för era svar! :)
Jag valde att prova ett par timmar senare att släppa ut den vid sjön. Och den fick väldig fart och började simma ut. Den har både druckit och ätit så tror den kan klara sig bra. Tror den fick en stukning på vingen. För vingarna kändes hela och fina och han kunde dra ihop dem. Men man såg att han var försiktigare med ena vingen.
Så bara att hoppas på det bästa! :)

903
509
Evanjeline:
Låter som ett jobb well done! Man ska ju inte behålla dem inne för länge heller. Dessutom är det ju faktiskt olagligt att ha ett vilt djur inne i mer än 24 timmar, men det brukar jag skita i om jag hittar ett djur som behöver hjälp. Sålänge min tanke är att släppa ut det igen. Inte precis som om djuret hade fått en bättre chans om man ringt någon och sagt man hade ett skadat djur, sålänge det inte är utrotningshotat blir det väl avlivat på plats.

190
13
hambergaren:
Jaa det kändes riktigt bra att den ändå blev så pigg som den blev :)
Pratade med roslagstull veyerinären om just det om de kunde smitta mina djur och enligt dem så var det ingenfara, de kunde ijte smitta mina ormar o möss men att man bara fick ta hand om vilda djur 48 timmar. :)

Som du säger så tror jag också de avlivar djuren direkt om det inte är utrotningshotade. En fiskmås är ju heller inte så uppskattat av många heller :P

333
97
leolina:

Det finns en mängd viltrehabiliterare i Sverige som man kan vända sig till om man hittar skadade djur. Här hittar man hjälp: www.kfv-riks.se/

Som privatperson får man ta hand om ett skadat djur i max 48 timmar (inte 24).

Kul att ungen piggnade till :)


903
509
Evanjeline:
Ja, jag kom ihåg fel. Klart man ska försöka vända sig till vilt rehab i första hand. Är det en mindre skada, och det handlar om 3-4 dygn brukar jag inte bry mig, blir bara mer stress för djuret, om de ens tar sig an det, men lagen är ju där för att följas av en anledning. Sen är där ju en väldig skilnad mot en uggla eller säg en mus.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild