Hur känsliga för att ramla från höjder?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

166
54
Leoleopardgecko:
Tja! Jag undrar vad ni har för erfarenheter när ödlor ramlar från höjder. Hur känsliga är dom? Antar att det är skillnad från ödla till ödla.

Så alla som har ödlor. Vilka som helst, skriv! :)

44
6
mammut02:
Det beror väl på hur dom landar också om de landar på fötterna brukar det inte vara några problem. Om de landar på rygg eller att de landar så att foten kommer under dom i landningen så kan det bli någon skada. Och självklart beror det på höjden på var de faller ifrån också. Sen hur mycket ödlan väger också, om det är en liten gecko eller en stor skäggagam Det blir ju större tryck på skäggagamen en geckon. mvh

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag såg en bandvaran på 320cm som ramlade ner från en trädstam 4-5meter upp i luften :) Men varaner är ju väldigt tåliga djur, vet inte hur det är med dom små arterna ödlor faktiskt. Beror nog mycket på hur fallet ser ut osv..

Medlem i SHF
537
749
Patch:
en bandvaran på 320 cm? De va en stor bandis :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Översättningen från TV var Bandvaran, dom var i Asien någonstans iaf :) Poängen var dock att fallet var väldigt högt & ödlan var oskadd efter fallet :)

166
54
Leoleopardgecko:
Ja mina leosar har väl ramlat någon gång och då har allt varit fri och fröjd. Leo ramlade senast igår, och han är en sådan som faktskt väljer att hoppa/knata rätt ut från höjder. Får en hjärtattack varje gång.
Har haft två eldskinkar varav en har ramlat men också där hamnat på fötterna. Då gick det även bra.

Läst att blåtungade skinkar är jättekänsliga för att trilla.

160
91
turboadde:
Jag hade en fullvuxen panterkameleont som ramla rakt ner i ett hårt golv från strax över 2m. Den fick antagligen inre blödningar då den fick blod i avföringen och dog efter några dagar.
Tråkig historia men han var förbaskat snabb på att smita ut på glasdörren när man höll på och grejja och skulle klättra över på mig.

166
54
Leoleopardgecko:
Vad tråkigt :(
Ja jag är nervös i flera dagar efter någon som har ramlat, just för inre blödningar.
Det är ju så lätt att det händer, tyvärr, om ödlan är snabb.

903
509
Evanjeline:
När min Lygodactylus williamsi rymde hoppade han flera gånger från ca 180cms höjd rakt ner på golvet, och tog ingen skada. Nu är det ju skillnad på att hoppa och ramla, kan ju anta de landar på fötterna om de hoppar. Dessutom är de ju gjorda för att hoppa långt. Sen beror det väl på golv, är nog en väldig skillnad på plastmatta och klinkers tex. Kan tänka mig det inte är en höjdare för kamelonter då de knappt kan gå på golvet med sina fötter, så att landa blir nog svårt. Helt enkelt tror jag det är svårt att ge ett rakt svar på frågan. 

343
119
Salig:
Tror också att det blir stor skillnad mellan en williamsi och en kameleont, eftersom att den sistnämnda inte direkt är byggda för att hoppa och därmed ta emot sig. Dessutom blir fallet inte lindrat av utsträckta ben och tår som geckos använder sig av för att bromsa fallet. Jag tror dock att de flesta ödlor fixar fall ganska bra, så länge de inte är så stora. Som Jonas_ säger är ju i och för sig varaner mycket tåliga. Kan dock tänka mig att en skäggis skulle kunna ta skada av fall, risken finns att den landar på sin buk istället för benen? Jag har dock aldrig haft en skäggagam eller sett en ramla så :P 

Mina Lygodactylus williamsi har nog alltid landat på fötterna också. De kan ju vrida sig 180 grader i ett hopp som är ca 5 cm långt, så tror att de har lite kattlika reflexer. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild