Jacksonii willengensis/ Jacksonii xantholophus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

347
220
Newton:

Kommer senare i år att försöka hitta en 1.0 - någon av dem..

Jag har inte riktigt bestämt mig än :)

Jag som är helt novis på det här med uppfödning och uppfödare och allt som hör där till
- Vad ska jag fråga efter, vad ska jag ha för krav på uppfödaren?
- Finns det någon 'känd' uppfödare att rekommendera?
- Hur ser jag att det är ett friskt djur jag får med mig hem, som är uppfött på bästa sätt (Juvenil)

- Är det någon jag Bör välja framför den andra?

Info om terrariet
Det kommer att finnas ett 120x90x50 (HxBxD) terrarium, självklart regnskog.
Jag vet inte vilken av dessa som passar bäst med de måtten, om de t.ex. skiljer sig mycket i storlek. :)

 

Oj, mycket blev det, men tacksam för alla svar!

(Har en Furcifer Pardalis)

Edit - Om jag någon gång i framtiden skulle vilja börja avla.

- Krävs något bevis, utbildning, certifikat el. liknande?
- Vilken av dessa är lättast att avla på
- Ni som avlar, har ni dem tillsammans hela tiden?


508
304
Jonas77:
Herpers choise har ju jacksoni inne vill jag tro.
Du ska vara allmänt påläst, du ska veta skyddsstatus på djuren, du ska begära att på den grad av uppfödarbevis/tillstånd som arten kräver.

Du vet säkert hur du väljer ett friskt djur; kameleonter ska vara aktiva, "vakna", ha båda ögonen på dig, inga uppenbara skador, ingen uppenbar vätskebrist. Idag skulle jag nog be att få se djuret äta för att vara säker på att tungan är frisk.

Läs mitt faktablad om jemenkameleont, där finns även allmän information att ta till sig. Det finns de som har vissa jackssoni i grupp, jag skulle inte ha det, och du kan aldrig förutsätta att det går bra. Utan erfarenhet av dem som individer så har du inget att jämföra med när du ser dem i grupp. De kan stressa ihjäl varandra utan att du vet hur du ska se det. Med erfarenhet kan man alltid pröva att hålla grupp, men jag rekommenderar det inte.

347
220
Newton:

Jonas77 skrev:
Herpers choise har ju jacksoni inne vill jag tro.
Du ska vara allmänt påläst, du ska veta skyddsstatus på djuren, du ska begära att på den grad av uppfödarbevis/tillstånd som arten kräver.

Du vet säkert hur du väljer ett friskt djur; kameleonter ska vara aktiva, "vakna", ha båda ögonen på dig, inga uppenbara skador, ingen uppenbar vätskebrist. Idag skulle jag nog be att få se djuret äta för att vara säker på att tungan är frisk.




Ja, jag vet att de har en inne vad jag sett.
Bra, tack! Ja, lite koll har jag, men hur ser jag om den har vätskebrist?

Läser så gott det går, men det är ändå bra att höra från olika källor - Allt på nätet kanske inte stämmer..

Ja, min tanke var inte att ha dem tillsammans egentligen.
Ville mest höra hur andra gör - men det är bara en tanke.

Har ingen tanke på att avla i dagen läge. Men det är ju aldrig fel med kött på benen :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild