Hjälp! Sjuk/döende spökskräcka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Vattendrag:

Hej!

 

Blev för 2 veckor sedan stolt ägare av 2 vanliga spökskräckor (Extatosoma tiaratum). 

Allt har gått bra fram tills nu. I tisdags alltså för 2 dar sedan skulle jag spruta vatten i terrariet som jag dagligen gör. Men nu satt en av spökskräckorna ivägen, för att undvika att hon skulle få vatten på sig lyfte jag upp henne och sprallig som hon är släppte hon tagen och föll ner. Visserligen var det bara 10-15 cm hon föll och hon landade på jorden mellan några barkbitar. 

Stackaren fick såklart panik och började sprattla och fick inte riktigt grepp om något. Kom mitt finger eller en pinne för nära så sprattlade hon bara mer. Efter många om och men så reste hon sig tillslut. MEN.

Jag tror att hon skadat något, enda sen detta hände har hon varit riktigt slö. Hon var den aktiva av de två men nu sitter hon på samma pinne och färdas knappt 5 cm om dagen. I början reagerade hon som vanligt när man öppnade terrariet bara att hon var långsamare i sian rörelser. Men nu reagerar hon inte alls, hela kroppen ligger platt mot pinnen, "svansen" är spikrak och benen kramar om pinnen istället för att använda sina klor och stå upp. 

Frågade hon jag köpte dem av men enligt henne kunde det bara handla om en ömsning. Men tycker själv inte alls att det ser ut som det.

Finns det något jag kan göra? Eller är det bara att vänta ut det? Hatar att se henne ur form på detta settet.

Har haft en vandrande pinne tidigare men är ny när det kommer till spökskräckor.

Tacksam för svar.

 


270
80
Mjos:

Min Extatosoma tiaratum hade detta beteende då hon började bli gammal.. Hur gammal är denna du har? Ibland vet man ju inte varför de bara blir dåliga, trots att de får rätt temp. och fukt.

Har svårt att tänka mig att fallet skulle ha orsakat detta.


3
0
Vattendrag:
Den är fortfarande ung, cirka 6 cm och någon månad gammal. Så ålder tror jag inte att det är :/

232
94
anamidnatt:

Vänta och se, håll rätt luftfuktighet och se till att där är färsk mat tillgänglig och rätt temperatur, sen kan du ju inte göra mycket mer. Har precis som Mjos svårt att tro att fallet kunnat skada den så pass mycket.

Med lite tur är det bara ett öms. 
Vi får hoppas på det helt enkelt 


333
97
leolina:
Låter som ömsningsdags. Vad ger du för foder?

3
0
Vattendrag:

De får Trollhassel och Hallonblad. De har varken torrt eller blött hos så luftfuktigeheten är det inget fel på. Mitt rum håller alltid 24-25 grader så tror inte det är något fel på temperaturen heller.

La märke till att den fått mörka ögon, den är ljusbrun/ljusgrön och haft ljusa ögon tidigare. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild