Har min skäggagam bestämt sig för att gå i ide?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

20
8
Sandra:
Hej!

Är lite fundersam... min skäggagam, Moltas 1 år älskar att gräva. Han gräver ofta och stannar ibland i sina små hålor en hel dag men kommer sedan fram och lägger sig och solar, håller lite utkik etc etc. Men nu har den där filuren grävt sig en grotta under vattenskålen och har legat där i snart fyra dagar. Han åt som en häst dagen innan så jag tänkte först att han låg och dåsade lite så som han brukar göra men nu ligger han där och sover för det mesta och är inte ett dugg intresserad av mat.

Har han bestsämt sig för att gå i ide eller vad håller han på med? Blir ju lite orolig men vill inte vara där och flytta på honom om detta är ett normalt beteende. Men det känns som att det är lite fel årstid!

Väldigt tacksam för svar och tankar kring detta.

1159
625
Temla:
Mina vill också dvala nu. De är jättetrötta och är bara vakna några timmar. Ena hanen kan sova en hel dag och sedan vara uppe nästa dag. Min andra hane, den äldsta skäggisen, har halvdvalat till och från nästan hela sommaren men nu är han pigg och alert och vaken varje dag igen.  Jag tycker också att det är underligt att de är så trötta den här årstiden. Undrar om dom kommer sova i vinter också. 

20
8
Sandra:
Tack Temla! Nu kan jag slappna av lite =) Har bytt ut värmelampan till infraröd nu så att han inte störs av ljuset. Han ligger kvar där, gräver runt sig lite då och då men annars tar han det bara lugnt. Hur länge kommer han göra det tro?

1159
625
Temla:
Det är så individuellt så det går inte att svara på. :) 

2048
773
psyjoh:
Vår Rio har mest legat i sin hörna och solat. Kommit fram en sväng på morgonen och hälsat men annars är han både mindra aktiv och äter mindre. Vill knappt vara på sin solplats i fönstret. Kan det vara ngt sådant på G?
Har aldrig dvalat en skäggis men förstått att man ska göra en tarmtömning först. Några mer tips jag kan få? Sänka temp och så fattar jag men hur de är, reagerar och vad vi som ägare bör göra. Har läst en del om detta men vill höra från ngn som gjort det..

Eller han kanske är medgravid eller skengravid eller vad man nu säger, efter parningen med honan hehe ?

Mvh
Johan :)

1159
625
Temla:
Enligt min erfarenhet behöver man inte "dvala" en skäggis. De dvalar sig själva. De kan hålla på och sova vissa dagar och vara vakna vissa dagar under ganska lång tid innan den riktiga dvala startar.  När han en gång gått i dvala (när du märker att han inte kommer ut på nån vecka) kan du släcka ned. Kolla att det inte blir för kallt i terrariet bara och ställ in fräscht vatten varje dag ifall han blir törstig. 

Det där med tarmtömning har jag aldrig behövt styra och ställa med heller. Blir de nödiga går de ut och bajsar själva och går sedan och lägger sej igen. Plus att de brukar inte vilja äta speciellt mycket innan dvalan heller. Kanske andra har andra erfarenheter. 

När de dvalar tyckar jag att man bör man lämna dem helt ifred. Jag vet att det står att läsa på en del ställen att folk väcker dom för att ge dom vatten och för att kontrollera den ena med det andra men det tycker jag personligen inte man ska göra för jag tror det stör deras rytm. Kroppsfunktionerna går ju ned på lågvarv under dvala så att hålla på och väcka dom tror jag inte är nyttigt. Men återigen - det är bara min åsikt.



2048
773
psyjoh:
Håller med dig där. Ingen väcker o vattnar dem i naturen..

333
97
leolina:
Kan vara värt att tänka på att temperaturen i terrariet kan ha ändrats rejält den sista veckan och det kan vara dags att se över den biten också. Har man inte termometrar är det lätt att missa den förändringen.

20
8
Sandra:
Temperaturen är som den ska men att han nu grävt ner sig nu förklarar kanske varför han sökt sig till den svalare delen på sista tiden. Och ätit mindre. Jag åker iväg på en resa snart och en kompis ska bo hos mig då och agera ödlevakt. Om han vaknar upp när jag är borta, vad är det han behöver då? Mat och vatten förstås men är det något annat man ska tänka på?

1159
625
Temla:
Inget speciellt vad jag kan komma på. Mat, vatten och tänd upp i terrariet så han kan värma upp sej igen. :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild