Oönskade baby-foder i burkarna, hur gör ni?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

83
40
Benz0187:
Hej.
Jag utfodrar mina kryp med olika storlekar av främst Ryssar men även Dubia och döskalle.
Mitt största orosmoment är att dom ska lägga ägg i terrarierna och då när dom kläcks ska vara så pass små så dom kan krypa ut igenom vent-hål etc.

Jag har alltid varit super noga med att ifall jag utfodrar med en kackerlacks-hona så ifall djuret inte äterhenne direkt eller tills några timmar så tar jag ut dom.

Nu såg jag när jag fuktade en av burkarna att det är baby-kackerlackor i den, antingen dubia eller döskalle. Och jag är dösäker att alla honor som åkt in i den burken har blivit uppätna.

Hur gör ni? Jag vill absolut inte få en invasion av kackerlackor hemma springandes runt! HJÄLP

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Har aldrig haft detta problem men kan inte en lösning vara att inte mata med honor? :) 

2966
1645
Hoggaforfan:
Lär spindlarna komma på inkallning så kan du släppa ut dem och sen kalla in dem när de är klara.

187
221
Moova:

Kanske möjligt att kackerlackan gått någon timme i burken och hunnit lagt ägg innan den blivit mat? 

Jag håller mina kackerlackor i pincette framför mina spindlar och om de inte tar den med en gång (eller efter att jag retmatat lite för att vara säker på att den inte vill ha) så plockar jag ut den och lägger tillbaka i odlingen.

Låter alltså inte kackerlackan vara i terrariumet ifall den inte blir mat på en gång. 


40
15
porcelain:
Ett alternativ nu när det hänt är väl att försöka säkra just den burken (kolla springor, kanske tejpa igen något hål som verkar vara stort nog för dom att ta sig ut) sedan skulle jag försöka se om det går att få bort allt som dom kan äta i burken, och med det svälta ihjäl kackisarna. Hur ser burken ut vad gäller rymningsmöjligheter?

264
125
Bildpunkt:
Till mina lite större trädlevande brukar jag ställa in en burk med kackerlackan i, skitsmidigt. :) Man vet att de ha käkat om man lämnar den över natten och man slipper ha foderdjur springandes i terrariet.

Marklevande och grävare så brukar jag bara slänga ner den.

Men över lag är det ju lättare att mata med hannar eller semi-adulta.
Vet inte om det gäller alla kackerlackor men t ex Blaptica dubia kan ju välja att föda sina ungar om de blir mat, så då har man massa småttingar i terrat :/

83
40
Benz0187:

Körde i början att endast mata med hanarna och tänkte mig inte riktigt för... Min ryssodling vart nästan slut på hanar efter foder och några som självdog. Nu har några vuxit till sig så det börjar bli balans igen.


Men tro ni att honorna kan lägga äggen även om dom blivit föda?


25
8
nexion218:

Vad gäller "Ryssar" så har jag läst att det går 5+ honor på en hanne vilket känns som en sund balans att följa. Mata med nymferna och blir det för många hannar så mata med dom. Har man gott om babuschkas så kan man ju slänga in överskottet med dom i en egen burk där befruktning inte är en möjlighet och sedan mata av dom.

 


2048
773
psyjoh:
Benz0187 skrev:
Hej.
Jag utfodrar mina kryp med olika storlekar av främst Ryssar men även Dubia och döskalle.
Mitt största orosmoment är att dom ska lägga ägg i terrarierna och då när dom kläcks ska vara så pass små så dom kan krypa ut igenom vent-hål etc.

Jag har alltid varit super noga med att ifall jag utfodrar med en kackerlacks-hona så ifall djuret inte äterhenne direkt eller tills några timmar så tar jag ut dom.

Nu såg jag när jag fuktade en av burkarna att det är baby-kackerlackor i den, antingen dubia eller döskalle. Och jag är dösäker att alla honor som åkt in i den burken har blivit uppätna.

Hur gör ni? Jag vill absolut inte få en invasion av kackerlackor hemma springandes runt! HJÄLP

Då är det inte dubia ifall honan blivit uppäten. Dem föder levande. 

Nu har jag inte samma djur som dig men har mina i en skål under dagen. Tar ut det som blir över på kvällen. Där är några enstaka rymlingar bakom bakgrunderna och dem försöker jag fånga in på kvällen/natten när jag lägger mig och dem kommer fram för att leta mat. Det är dubia, döskallar och väsare jag har. 

Medlem i SHF
8
1
veronicaihavet:
Dubierna lär ju behöva växa till sig rejält innan de kan föröka sig och om min biologi inte är helt fel krävs en hona och hane innan det kan bli smått och troligtvis lär de små ha svultit ihjäl innan de blivit vuxna och hittar en partner . Det finns dock Radar för marklevande kryp man kan spraya på kartongbitar och lägga i hörnen eller bakom möbler där man vet att de kryper så dör de men se till att det inte kommer spray där insekterna / spindlar / föda är
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild