Skäggagam, spytt, sjuk?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

424
32
samthe0ne:
Hej! 

Tittade nyss till min skäggagam i hans terrarie och fick se nåt som oroade mig lite: en sörja av halvsmälta zophobas-larver som han (troligtvis) har kastat upp. Jag gav honom larver i förr går och idag, och han åt inte av dem med lika stor aptit som förut samt att han har varit ganska törstig av sig den sista tiden. Larverna har fått blåbär som de i sin tur har ätit friskt av.

1159
625
Temla:
Onormal törst är något att oroa sig för. 

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Värme i burken? Oftast när matsmältningen inte funkar så kan de bero på felaktig värme eller eventuell förstoppning osv osv

424
32
samthe0ne:
Törsten har väl inte varit oroväckande onormal med tanke på att han har fått vatten i vattenskål i terrariet, men inte brytt sig om det, utan druckit mer när han har varit ute och badat.

424
32
samthe0ne:
Kan tänka mig att värmen inte är den rätta: vet liksom om att jag måste köpa en ny värmelampa snart (solarglo 125)

Medlem i SHF
537
749
Patch:

En termometer kanske ska inskaffas? :)

Och stress är mycket möjligt en annan anledning... kolla temperaturerna i burken och låt ödlan vara ett par dagar och försök igen och se om samma sak händer igen

Då kan de vara dags att ta ödlan till veterinären :/


424
32
samthe0ne:
termomet ska inskaffas imorgon, om inte annat för orons skull. Jag har slängt ut larverna och tänker inte mata honom med dem nåt mer för tillfället, tänker som så att om blåbären var dåliga och larverna åt av dem innan ödlan fick larverna bör ju det ha påverkat, får köpa in lite sallad istället.

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
En av mina tjocksvansgeckos spydde upp zobhopas, och jag fick först panik och började tänka på sjukdomar som krypto osv men efter någon vecka började hon äta normalt igen. Kolla temperaturen och så, blir det inte bättre skulle jag nog ta den till veterinären. Lycka till.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild