Värme i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Hej, ska niu beställa ett nytt terrarium till min M viridis, men undrade om någon har några ideer på hur jag ska värma upp skiten. Terrariet kommer vara 80x50x70 (hon är juvenil). Hur ska jag billigast få upp det i 32 grader på varmaste platsen, och ca 25 på den kalla. Och hur funkar det med lysramper och så, vad vill jag ha för lysrör? (Har alltid uv till mina djur).

2966
1645
Hoggaforfan:
HID+värmekabel så har du ju både värme, ljus och UV fixat sen LED-lister om inte lampan räcker till.

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Tack!

733
295
markusbabs:
Värmepanel och termostat.

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Tack!

Medlem i SHF
137
55
BenjaminLindner:
Hej. Funderade över något, skulle värmematta på hela botten + en Lysramp uppe på med UV, belysning osv + en värmelampa i en keramikhållare brevid räcka som värme? Eller behöver jag mer? Värmeslingan, var ska den isf vara? Kan jag kanske hänga in en keramikvärmare?

Medlem i SHF
61
74
Joachimlofgren:
Uv är ingen nödvändighet. 
Finns mindre värmepaneler som skulle passa i ett sånt terrarium. Men varför inte fixa ett fullstort på en gång? Istället för 80långt så lägg på 20-40cm och så lär det räcka livet ut. 

Ska du ha värmelampa så lägg den ovanpå taket, ormen kommer vilja vara högt upp i terrariet och en lamparmatur kommer hänga ner för långt om man sätter det inuti.

Det räcker dagtid. Har du kallt hemma så kan du ha matta/slinga som stödvärme när ljuset är släckt.

Men har du värmepanel och termostat så räcker det!

2966
1645
Hoggaforfan:
Man har antingen värmeslinga eller värmematta. De två produkterna täcker samma område så att säga.
Svårt att säga vad du behöver, det finns en massa faktorer som spelar in, men det bör räcka. Annars får du kompletera i efterhand.
Tex har du det 15C hemma så kanske det inte räcker och har du 25C så kanske det blir för mycket ;-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild